OCR Output

34 ÁLBRECHT ZSÓFIA

hirdetett. Nézeteinek alapvető, kiinduló forrásait Goethe természettudománnyal
foglalkozó művei jelentették, de emellett hatottak rá Fichte, Schelling és Hegel,
továbbá Ernst Haeckel gondolatai (akivel Weimarban ismerkedett meg), a rózsa¬
keresztesség, és erőteljes hangsúlyt kapott nála a kereszténység is. Az antropozófia
mint kifejezés azonban nem Steinernél jelent meg először. Ő maga is hivatkozott
az átvételre a társaság történetéről szóló előadásában (Steiner, 1923), tudniillik
az iränyzat &s a tärsasäg nevet Robert Zimmermann (1824-1898) Anthroposophie
im Umriss című, 1882-ben Bécsben megjelent könyve után kölcsönözte.
Zimmermann (1882) kiemelte könyvének előszavában az emberi tudás, emberi
szellemiség (Menscbenwissen) központúságát. Később Steiner tanainak is ez lett
az egyik kulcsfogalma, bár ő a hangsúlyt , az embernek a magasabb világokkal való
összeköttetésére belyezte, és az ember teljes átszellemülésének kívánalmát birdette"
( Tarjányi, 2002, p. 21). Az Antropozófiai Társaság létrehozásával egyúttal lehe¬
tősége nyílt a különböző művészeti ágak szorosabb bevonására (így az építészet,
szobräszat, tänc/euritmia, szinhäz/miszteriumdräma) a Tärsasäg mindennapi
müködesenek ritmusäba.

Steiner 1882-1897 között rendezte sajtö alä Goethe termeszettudomänyos
írásait Weimarban. Az írások nagy hatással voltak Steiner egész életművére, külö¬
nösen Goethe organikus fejlődésről vallott nézetei. Fontos kiemelni, hogy Goethe
szerint a természet önmagából indul ki, azaz feladja a teremtés isteni magyaráza¬
tát, és az ember megfigyelőként pozícionálhatja magát a természetben (Breidbach,
2014). Steiner Goetbe világszemlélete című munkájában (1897) így ír:

»Goethe azon a nézeten van, hogy a »természetnek nincs olyan titka, amelyet valahol
ne belyezne kendőzetlenül a figyelmes szemlélő eléx. A természet olyan jelenségeket tud
teremteni, amelyekről a rokon folyamatok nagy területének ideái közvetlenül leolvashatók.
A természet teremtő szelleme itt a dolgok felszínén jelenik meg; ami a durván materiális
jelenségeknél csak gondolkodással fogbató fel, ami csak szellemi szemmel látható, az a fel¬
fokozott jelenségen láthatóvá lesz a testi szem számára. Itt minden érzékileg észlelhető
egyszersmind szellemi is, és minden szellemi érzékileg észlelhető. Goethe az egész természetet
szellemmel áthatottnak gondolja. A természet formái azáltal különbözők, hogy a szellem
bennük jobban vagy kevésbé válik külsőleg is láthatóvá" (Steiner, 1897).

Steiner a goethei ideák segítségével továbbgondolta a teozófus testelméletet (lásd
fentebb), mely szerint a természetbe, a világ szellemi lényegébe való visszatérés,
a spirituális fejlődés első fázisai különböző testformakként írhatók le, így a fizikai
és éteri testtől az asztrális és lelki testen át juthatunk el a legmagasabb intelligen¬
ciáig, a spirituális lélekig, a szellemig (Keserü, 2013).

Frantisek Kupka (1871-1957) az Osztrák-Magyar Monarchia Opocno

városában született, és már tizenévesen megismerkedett a spiritizmussal. Médium¬