1944 között is állítólagos kereszténységével"" kérkedett.
Az 1944 előtti antiszemitizmus Magyarországon a totalitáriánus rendszert
építő politika trójai falova volt: a zsidók vagy zsidónak minősített személyek
diszkriminációja, a jogfosztást ellenőrző jog- és intézményrendszer, vagyonuk
szisztematikus állami túlterhelése, majd kisajátítása, a kormánypárthoz közel
álló magánszemélyeknek való átjátszása, a média/közbeszéd mind szorosabbá
váló ellenőrzése, és így tovább, a gazdasági és társadalmi élet olyan színtű ellen¬
őrzését tette lehetővé, amely csak a kommunista korszakhoz hasonlítható — for¬
mális államosítások nélkül is. Ungváry Krisztián már említett műve (2012) ap¬
rólékosan, rengeteg adattal és hivatkozással alátámasztva, 649 oldalon keresztül
mutatja be ezt a folyamatot, amelyből itt"? csak ízelítőként hoznék egy tanulsá¬
gos történetet:
17 Hitler néhány egyházakkal és kereszténységgel kapcsolatos kijelentése: , Elérkezett az egyházak
pusztulásának kora." , A háború véget fog érni és én életem utolsó feladatának azt fogom tekinteni,
hogy megoldjam az egyház okozta problémát. [...] Fiatalságomban az volt az álláspontom, hogy
dinamitot! Ma már belátom, hogy ez nem megy erőszakkal. El kell halnia, mint üszkös végtagnak.
EI kell jutnunk odáig, hogy a szószéken csupa együgyű alak álljon, a padokban pedig csak
öregasszonyok üljenek. Az egészséges fiatalság nálunk lesz. [...] Miféle isten az, akinek az tetszik,
ha az emberek hajbókolnak előtte! [...] A mohamedanizmus talán még tud lelkesedést kelteni a
maga mennyországa iránt. De ha az unalmas keresztény mennyországot képzelem magam elé!
[...] A kereszténység a legnagyobb képtelenség, amit emberi agy őrületében csak kiötölt,
kigúnyolása minden isteninek. Egy néger a maga fétisével toronymagasan fölötte áll annak, aki
komolyan hisz az átváltozás csodájában." (1999:129 és 143—144) Fontos tudatosítani, hogy Hitler
bizalmas körben, 1941-1942 folyamän tette az idézett és számos hasonló kijelentését, és aháború
utánra ígérte az ,egyházkérdés végső megoldását."
»Sz6gezziik le — irja Bibé Istvan -— ... bár... teljességgel valószínűtlen, hogy e tétel megcáfolása
bármiféle hatással volna az antiszemitizmus mai fennmaradására és tovaterjedésére, [hogy] ...
az a tétel, mely szerint a zsidók feszítették meg Krisztust, a teológiának így nem tétele, mert
hisz a másik oldalon áll az, hogy Jézus Krisztus maga, s összes apostolai és első tanítványai mind
zsidók voltak. A Krisztus megfeszítéséért való s a közvetlen tetteseken túlmenő felelősség
teológiailag az eredendő bűn erejénél fogva minden embert terhel..." (Bibó 1984/1948:185-195)
Talán úgyis lehet értelmezni Ravasz püspök úr vejének sorait, hogy az antiszemitizmus, amely
az eredendő bűn terhét , áthárítaná" az emberiség egy bizonyos csoportjára, tulajdonképpen
burkolt keresztényellenesség. E tiszta és egyértelmű gondolat mellé azonban két lehangoló
megállapítás is tartozik. Egyrészt: volt olyan hallgatóm, aki vizsgán, azt állítva, hogy , a zsidók
feszítették meg Krisztust", ragaszkodott ahhoz, hogy ő ezt Bibó fent idézett cikkéből , tanulta."
Másrészt: bár Bibó megbánása ezen a téren 1944 után kétségtelen, korábban többek között ő
javasolta Erdei Ferencnek, hogy , a zsidók körül pro és kontra érzelmek gennyébe nem szabad
belemennünk, s a zsidóbérencség nemcsak egy üres és buta szó, hanem néha súlyos, reális
állapot." (Huszár — Litván — A. Varga 1995:174) A további idézgetés helyett csak emlékeztetnék
arra, hogy egy 1977-es interjújában maga Bibó vallja be, hogy 1944 előtt — Szabó Dezső és részben
Németh László hatására — voltak olyan megnyilvánulásai a zsidókérdésről, , amit ma bizonyos
fokig... szégyellek." (Huszár 1991:88)
19 Recenzióm a könyvről: Dupcsik 2013b.