Direkt zum Inhalt
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Suche
  • OA Kollektionen
  • L'Harmattan Archive
Deutschde
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Magyarhu
AnmeldenRegistrieren
  • Buch Übersicht
  • Seite
  • Text
  • Metadaten
  • Clipping
Vorschau
022_000046/0000

Kép, jelenlét, kenózis a kortárs francia költészetben és Valère Novarina színházában

  • Vorschau
  • PDF
  • Zeige Metadaten
  • Permanenten Link anzeigen
Autor
Sepsi Enikő
Title (EN)
Poetic Images, Presence, Kenosis in Contemporary French Poetry and in Valère Novarina’s Theatre
Field of science
Irodalomelmélet, összehasonlító irodalomtudomány, irodalmi stílusok / Literary theory and comparative literature, literary styles (13021)
Series
Károli könyvek. Monográfia
Type of publication
monográfia
022_000046/0210
  • Buch Übersicht
  • Seite
  • Text
  • Metadaten
  • Clipping
Seite 211 [211]
  • Vorschau
  • Permanenten Link anzeigen
  • JPG
  • TIFF
  • zurück
  • Weiter
022_000046/0210

OCR

ÖSSZEGZÉS A szürrealizmus utáni francia költészetet és a kortárs színházat a 20. század közepétől (Európa nyugati felén és Amerikában hamarabb, hazánkban az 1970-es években) alapjaiban foglalkoztató reprezentáció, képiség, művészi jelenlét és a dichotómiákat meghaladó spirituális útkeresések mind összefüggésbe hozhatók a képi fordulattal, s a mögöttük meghúzódó kérdések kifejezhetőek néhány fogalmi metaforával: a lélek az anyag metamorfózisa, a színpadi testi-lelki jelenléthez a via negativa vezet, a kép csalóka, de az ember ősi szenvedélye, hogy ragaszkodik hozzá, s akár tobzódunk a költői képben (Maulpoix), akár gyanakvással tekintünk rá (Bonnefoy), még mindig a szürrealizmus által képviselt paradigmában vagyunk. Bonnefoy a kép természetét nemcsak a költészetben, de a festészetben is sokrétűen tanulmányozta, kiváló művészettörténeti értékkel bíró, poétikai kiindulópontból is nagyon tanulságos tanulmányai ékes bizonyítékai ennek. Novarina első komolyabb tanulmányát Artaud-ról írta, aki egy adott ponton szakított a szürrealistákkal. Novarina , szószínháza" a teológiai gondolkodástól távol álló szerzőtől, Artaud-tól indulva eljut egy (magan)teoldgiai poétikaig, s eközben erősen építkezik a képzőművészet eredményeire is (fordított perspektíva, kubista emberábrázolás stb.). Drámáinak, színházi előadásainak és esszéinek alapvető fogalmi metaforája az, hogy Krisztus a beszéd, a színpad pedig a rituális (utolsó) vacsora, a test feláldozásának helye. Ezt a metaforát a színész testére vonatkoztatva bontja ki a szerző különféle nyelvi és vizuális metaforákban (utóbbiakat a színpadon). Lélekzésével a színész testén át feltámad a szöveg: ez a szöveg és a színész közös passiója. A szinész mint imitatio (imago) Christi + 209 +

Strukturell

Custom

Image Metadata

Bild Breite
1867 px
Bild Höhe
2671 px
Bild Auflösung
300 px/inch
Dateigröße
901.04 KB
Permalink zum JPG
022_000046/0210.jpg
Permalink zur OCR
022_000046/0210.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

AnmeldenRegistrieren

Benutzeranmeldung

eduId Login
Ich habe mein Passwort vergessen
  • Suche
  • OA Kollektionen
  • L'Harmattan Archive
Deutschde
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Magyarhu