OCR
AZ ISKOLA-EGYETEM PARTNERSEG ES A MENTORI GYAKORLAT... 349 lik, amelyek magukban foglalják a fölérendelt globális témákat. A globális témák összefoglalják és egységesítik a rendező témák főbb kategóriáit. A második elemzési fázisban teljes körűen feltártuk a rendszerező témákat, és megvizsgáltuk azok jelentőségét a globális témán belül. Az értelmezést alátámasztó adatokhoz alapvető témákat használtunk. Ezután összefoglaltuk a hálózatot az elemek áttekintésével, majd az eredményeket értelmezési mintákba integráltuk azzal a céllal, hogy feltárjuk a kapcsolatokat és a következményeket. Az elemzési folyamat utolsó szakaszában az egyes hálózatok következtetéseit egyesítettük azért, hogy azonosítsuk a hasonló globális témákat, összehasonlítsuk és szembe állítsuk az eredeti kutatási kérdések megválaszolásához szükséges mintákat és struktúrákat. EREDMÉNYEK Négy tematikus hálózatot hoztunk létre: a mentorok, mentoráltak, tanárképzők és programigazgatók adathálózatát. A tematikus adathálózatokat ebben a tanulmányban szintetizálva mutatjuk be a kulcsfontosságú fogalmi megállapításokra rámutatva és a kutatási kérdésekhez igazodó komplex narratívát alkotva. E hálózatok diszkurzív aspektusai révén három szintetizált globális téma alakult ki, amelyek 1. a mentorok szerepkoncepcióihoz, 2. a mentorok stratégiáihoz és 3. a mentori folyamatban való részvételhez kapcsolódnak. Ezeket a globális témákat a további alfejezetekben rendszerező témákra bontjuk le és tárgyaljuk. A vonatkozó idézeteket az 1. mellékletben gyűjtöttük össze. A mentorok szerep- és folyamatfelfogása Az adatokból kiderült, hogy a mentor szerepének megítélése összhangban van azzal, ahogyan az érintett résztvevők a mentori folyamatokról gondolkoznak. Vagyis a mentorok különböző szerepei, amelyeket saját maguk választottak, vagy amelyeket megkaptak túlnyomórészt meghatározzák azt is, hogy a többi résztvevő hogyan gondolkodik a mentori folyamatról. Továbbá elmondható, hogy a mentori szerepeket gyakran előre meghatározott funkciók és mentori stratégiák keretezik, így a szerepük összefügg a munkájuk során elvárt és alkalmazott aktuális stratégiákkal. Ez egyben alapot ad a mentorálás fogalmi meghatározásához is. Az elemzés során a ,mentorszerep" globális témájához kapcsolódóan a következő szervező témákat hasonlítottuk össze: kapcsolatalapú szerepek és rendszeralapú szerepek.