OCR
350 KÁPLÁR-KODÁCSY KINGA — DORNER HELGA Kapcsolat- és rendszeralapú szerepek A mentor szerepe olyan bináris kapcsolatok segítségével írható le, mint a makromikro kontextus és a rendszer-egyén viszonya, vagyis a makroszintű iskola-egyetem és a mikro-szintű mentor—mentorált kapcsolat. Ezek a bináris kapcsolatok azonban nem alkotnak különálló entitásokat, hanem egymással szorosan összefüggenek: a kapcsolatalapú szerepek rendszeralapú szerepekhez társulnak és dinamikus kölcsönhatást feltételeznek. A szakmai ,kapuőr" és a mentorok oktatói funkciójának összefonódása jó példa arra, hogy a kölcsönhatás a kapcsolatalapú és rendszeralapú szerepek között hogyan alakul ki. Amíg a mentorok szerepe az értékelő és a szakértő hierarchikus státuszával (makroszint/rendszer) társítható, addig a kollegiális és idegenvezető" szerep egy horizontálisabb, demokratikusabb és fejlesztő jellegű kapcsolatot (mikroszint/egyén) feltételez. A különféle mentori szerepekre és azok kapcsolati minőségére vonatkozó példákat lásd az 1. ábrán. o o © 2 o o 3 D à ki ell ale 50 3 8 Sp 4 = 3 & o 2 5 3 oO S S a Ÿ s S = 80 = 5 “4 s r= 5 s À 2 N 5 S 3 N 3 g S > ° Az © = S > z “4 5 Hierarchikus Demokratikus kapcsolatok kapcsolatok 1. ábra Példák a mentorszerepek kapcsolati minőségének viszonyára Az említett szerepfelfogások bármelyike erősen szituatív, és az összetett szerepkonstrukciók szükségességét a mentorok által felvett különféle funkciók magyarázzák. Az adatokból az is kiderült, hogy a jelenlegi tanárképzési mentorrendszerben (lásd Kezdő tanárok mentorálása című rész) a szerepek szétválasztása formálisan nem l0ehetséges. Mind a négy tematikus hálózatban egyformán fontosnak tartják az értékelői, illetve a nevelői és támogatói szerepeket, azonban a mentorok nehéznek és külsőleg kevésbé támogatottnak érzik ezen összetett szerepkörök kezelését (lásd 1. idézetcsoport). A mentor szerepkörben megtapasztalt elvárt és megvalósult teljesítmény közötti diszkrepancia nem annyira a programigazgatókat, a tanárképzőket vagy a mentoráltakat foglalkoztatta, hanem a mentorokat. A mentor—mentorált kapcsolatokban a, szakértő" integrált szerep tűnik a leginkább elvártnak, és ebben a szerepben és funkcióiban kerül meghatározásra a mentorálás fogalma is a kapcsolatokban. A mentorok azonban naplóikban gyakran panaszkodnak e szerep domináns funkciói miatt, különösen amikor a mentorálttal egy demokratikusabb kapcsolat kialakítására próbálnak összpontosítani (lásd 2. idézetcsoport).