OCR
348 KÁPLÁR-KODÁCSY KINGA — DORNER HELGA aktuális állapotra reflektáló kérdések, pl.: , Ön szerint mi a mai nap legfontosabb üzenete a tanítás/mentorálás szempontjából? , Az adatgyűjtés során Jones és munkatársai (2015) javasolják, hogy a hagyományosabb módszereket is társítsanak a kutatók az adatgyűjtés során a hangzó naplókhoz az adatok validitásának biztosítása érdekében. Ezért a hangzó naplós adatgyűjtés mellett az egyénileg rögzített napló-sorozat előtt és után félig strukturált interjúkat (Drever 1995) vettünk fel a mentorokkal és mentoráltjaikkal. Az interjúkat a hangzó naplók implicit jelentéseinek vizsgálatára és tisztázására használtuk az elemzés során, azaz elemeztük a naplóbejegyzésekben megemlített témák kifejtését, kritikus eseményeket és reflexiókat, és ugyanazon téma két különböző perspektívájú értelmezésére is fókuszáltunk a mentor és a mentorált hangzó naplójának előzetes összehasonlítása nyomán. A második adatgyűjtési iterációban félig strukturált interjúkat készítettünk (Pathak, Intratat 2012) hét magyarországi egyetem mentorprogram-vezetőjével (n=7) és ugyanazon egyetemek tanárképzőivel n—7). Az interjúprotokoll a mentorok és mentoráltak stratégiái, szerepei és koncepciói köré épültek. A négy adatsoron (a mentorok és mentoráltak hangzó naplói és interjúi, interjú a programigazgatókkal és tanárképzőkkel) feltáró jellegű, összehasonlító tematikus hálózatelemzést végeztünk, hogy azonosítsuk a domináns témákat és kapcsolatokat az IEP-ekben zajló mentori folyamatok konceptualizálásához (Nowell, Norris, White, Moules 2017). Az adatelemzés folyamata Tematikus hálózatelemzéssel (Attride-Sterling 2001; Nowell et al. 2017) összekapcsoltuk a négy adatcsoport tematikus interferenciáit, és 1. azonosítottuk az alapvető (basic) témákat, amelyek a szöveges adatokból származnak; 2. az alapvető témákat rendszerező (organizing) témák klasztereibe rendeztük; végül 3. a globális (global) vagy következtető (concluding) témákat határoztuk meg, amelyek a legmagasabb szintű tematikus egységek és magukba foglalják az adatok egészének fő fogalmait. Az elemzés első szakaszában kezdeti kódokat generáltunk a mentorálás fogalmairól és ezeknek az iskolák és egyetemek partnerségi kontextusához való viszonyáról a reflexiós mintákban. Ezt a két fókuszpontot kombináltuk, és az átiratokban található legfontosabb konstrukciókat azonosítottuk, majd végleges, klaszterekbe rendezett kódokká formáltuk. A folyamat az adathalmaz leggyakoribb témáira összpontosított, amelyeken keresztül a témákat azonosítottuk. Ezeket a témákat azután az elemzés alaptémáiként értelmeztük, amelyeket fogalmi megfeleltetés alapján csoportokba állítottunk. Ezek a csoportok a rendszerező témákat képvise