OCR Output

KORTÁRS MISZTÉRIUMJÁTÉKOK

a szeretet szimbóluma, segítségével Johanna megváltoztatja azt a környezetet,
amelyben él: nemcsak Franciaországot szabadítja fel, de az őt körülvevő emberek
szívében is változást indít, hiszen később rehabilitálják, majd 1920-ban szentté
avatják. A bűn Vidnyánszky rendezésében - a szentségre, szent életre utaló
motívum mellett — átjárja a színpadot, a Hordók anyja (Udvaros Dorottya) a
megtestesült rosszindulat, a Johannát elítélők sokasága — Claudel útmutatása
alapján — állatfejű. A szöveg, zene, szín és tér viszonyrendszere purgatóriumi
jeleneteket hoz létre, amelyben mindent a gonoszság, az ördögtől való kártyajá¬
ték mozgat. A láthatatlan, ám mindent átjáró hatalmi rendszer — mint a törté¬
nelmet (is) befolyásoló tényező — a színpadra vitt, ember nagyságú kártyák ha¬
láltánchoz hasonló játékában mutatkozik meg.

A rendezőt a képekben, zeneiségben gazdag — Claudelre is jellemző — színház
eszméje érintette meg a Johanna színre vitele kapcsán: , Itt megtaláltam mindazt,
amit magam is próbáltam rendezéseimben megvalósítani: ahogy dialógust pró¬
bálok folytatni a zenével, ahogy egy-egy jelenetet úgy próbálok felépíteni, hogy
abban különös viszonyrendszert képezzen a Zene, a látvány, a mozdulat, a gesz¬
tus és a szó." A rendezés erőteljes zeneisége és a kórus színreléptetése kapcsán
Hegyi Dániel azt bizonyítja, hogy a recitálandó szöveg Claudel drámaírói mun¬
kásságában is kimutatható, ugyanis a dc$jámaszöveg olvasásakor egyértelművé
válik: a kórus alkalmazása, valamint a szövegben előforduló számos ismétlés és
az alapvetően francia szövegbe beleszőtt, recitálható latin kifejezések is a zenés
hatáskeltő eszközök megmutatkozását segítik elő." A zenekari árokban a MÁV
Szimfonikus Zenekar foglal helyet, de szerepet kap a Budapesti Stúdió Kórus, a
Honvéd Férfikar és a Kodály Zoltán Magyar Kórusiskola gyermekkórusa is. Az
előadás szólistái: Margit (Bátori Éva), Katalin (Gémes Katalin), Porcus (Kiss B.
Attila). Claudel mirákulumának zeneisége, a kórus színre vitele tehát e kortárs
színre vitel sajátossága is, amely mellett a Bozsik Yvette által tervezett koreográ¬
fia, Johanna és az őt követő tömeg intenzív mozgása, tánca és az Olekszandr
Bilozub által tervezett — sokszor templomteret idéző — díszlet is fokozza az
előadás expresszivitását.

A Vidnyánszky által rendezett misztériumjátékok jelentős része a stációdra¬
maturgia elvei alapján szerveződik. A Halotti pompa stációit az ember által elkö¬
vetett erőszak különböző verziói adják, és a szenvedéstörténetek végén megjelenik
a megváltásra való várakozás, az emberi kínok feloldásának reménye. A Mesés

133 Idézet Vidnyánszky Attilától. Vidnyánszky Attila: Látomások lánca, Nemzeti Magazin, I. évf.,
2013/2, 8-9.

34... the choir, the numerous textual repetitions, and the injection of recitable Latin phrases in
the normally French text all strengthen the inducing effect of the musical devices.” Indokolja
valami az angol idézet megtartäsät? Domokos-Sepsi (eds.): Poetic rituality, 151.

4

s 147 "