Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000140/0000

Költészet és ritualitás a kortárs magyar színházban. Vidnyánszky Attila és Visky András színházi világa

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Prontvai Vera
Title (EN)
Poetry and Ritual in Contemporary Hungarian Theatre. The stage universes of Attila Vidnyánszky and András Visky
Field of science
Előadóművészet (zene, színháztudomány, dramaturgia) / Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy) (13051)
Series
Károli könyvek. Monográfia
Type of publication
monográfia
022_000140/0145
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 146 [146]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000140/0145

OCR

PRONTVAI VERA: KÖLTÉSZET ÉS RITUALITÁS A KORTÁRS MAGYAR SZÍNHÁZBAN prédikáló pap, Kálmán atya (Farkas Loránd) ismertet Éva jelenlétében. Genéziusz a kereszténységet gúnyolandó megkeresztelkedik a színpadon, de — Kálmán atya homíliáját idézve — a komédiás a víz érintésétől és a fejér ruhától úgy megváltozott, hogy amit csak tetteséből kezdett volt cselekedni, valósággá lett... Genéziusz akkor már nem tudott viszszaváltozni, jött belőle az ismeretlen szó, sőt föl is emelkedett a deszkák fölé, mint az Állhatatos herceg egy másik híres komédiában, amit nem értett senki, be is szerették volna tiltani, de a nép végül nem engedte." Fontos megjegyezni, hogy a Genéziusszal megtörtént eseménynek Visky a Mire való a színház? című kötetben önálló fejezetet szentel, "7 a vele történteket pedig a színház jótékony sikerének tekinti. A Visky-könyvet záró traktátusban elhangzó példa a római parodista színre lépésről szól, aki az Egyház megszégyenítése céljából egy papot is felhív a színpadra. A kereszténység kigúnyolása azonban kudarcot vall: az előadás végére nemcsak ő maga lesz kereszténnyé, hanem a jelenlevő nézők is kérik a keresztséget. Mindez Kálmán atya homíliájában a következőképpen hangzik el: . . Genéziusz komédiás pedig így szólott a császárnak és az egész vitézi seregnek: Halljátok meg ennek a városnak minden bölcsei és népei, és te, ó császár, leghatalmasabb a földkerekségen. Nézzetek rám, nézzetek ide: megváltoztam, semmit nem tehetek. Irtóztam én azoktól, akiket csúfoltam, gyűlöltem atyámat, anyámat, nevetségesnek tartottam nemzedékem legjobbjait. Angyalokat láttam alászállani, akik megérintettek engem. Gyertek tehát is ide fel, és te is, dicsőséges császár, meghintelek benneteket tiszta vízzel.28 Az Alkoholisták színpadképe Kálmán atya megjelenésekor egy templomtér belsejét, a szentmise bemutatásának helyét ábrázolja, ahol központi szerepet kap — a Pilinszky által is fontosnak vélt — tabernákulum. A Tompa által rendezett misztériumjáték szemantikai hálója — víztükör, sírbolt, templomi tér, három asszony, angyalszárnyak — is a megváltásra utal. 126 Visky: A szökes, 155-156. #27 Visky: Mire valö a szinhäz?, 239-244. #28 Visky: A szökes, 156. + 144 ¢

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1867 px
Image height
2670 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
949.48 KB
Permalink to jpg
022_000140/0145.jpg
Permalink to ocr
022_000140/0145.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu