PRONTVAI VERA: KÖLTÉSZET ÉS RITUALITÁS A KORTÁRS MAGYAR SZÍNHÁZBAN
prédikáló pap, Kálmán atya (Farkas Loránd) ismertet Éva jelenlétében. Genéziusz
a kereszténységet gúnyolandó megkeresztelkedik a színpadon, de — Kálmán atya
homíliáját idézve —
a komédiás a víz érintésétől és a fejér ruhától úgy megváltozott, hogy amit csak tette¬
séből kezdett volt cselekedni, valósággá lett... Genéziusz akkor már nem tudott visz¬
szaváltozni, jött belőle az ismeretlen szó, sőt föl is emelkedett a deszkák fölé, mint az
Állhatatos herceg egy másik híres komédiában, amit nem értett senki, be is szerették
volna tiltani, de a nép végül nem engedte."
Fontos megjegyezni, hogy a Genéziusszal megtörtént eseménynek Visky a Mire
való a színház? című kötetben önálló fejezetet szentel, "7 a vele történteket pedig
a színház jótékony sikerének tekinti. A Visky-könyvet záró traktátusban elhang¬
zó példa a római parodista színre lépésről szól, aki az Egyház megszégyenítése
céljából egy papot is felhív a színpadra. A kereszténység kigúnyolása azonban
kudarcot vall: az előadás végére nemcsak ő maga lesz kereszténnyé, hanem a
jelenlevő nézők is kérik a keresztséget. Mindez Kálmán atya homíliájában a
következőképpen hangzik el:
. . Genéziusz komédiás pedig így szólott a császárnak és az egész vitézi seregnek: Hall¬
játok meg ennek a városnak minden bölcsei és népei, és te, ó császár, leghatalmasabb
a földkerekségen. Nézzetek rám, nézzetek ide: megváltoztam, semmit nem tehetek.
Irtóztam én azoktól, akiket csúfoltam, gyűlöltem atyámat, anyámat, nevetségesnek
tartottam nemzedékem legjobbjait. Angyalokat láttam alászállani, akik megérintettek
engem. Gyertek tehát is ide fel, és te is, dicsőséges császár, meghintelek benneteket
tiszta vízzel.28
Az Alkoholisták színpadképe Kálmán atya megjelenésekor egy templomtér bel¬
sejét, a szentmise bemutatásának helyét ábrázolja, ahol központi szerepet kap
— a Pilinszky által is fontosnak vélt — tabernákulum. A Tompa által rendezett
misztériumjáték szemantikai hálója — víztükör, sírbolt, templomi tér, három
asszony, angyalszárnyak — is a megváltásra utal.
126 Visky: A szökes, 155-156.
#27 Visky: Mire valö a szinhäz?, 239-244.
#28 Visky: A szökes, 156.