OCR Output

PRONTVAI VERA: KÖLTÉSZET ÉS RITUALITÁS A KORTÁRS MAGYAR SZÍNHÁZBAN

metaforáit már régen rögzítették."""" A drámáiban rejlő központozás nélküli,
sokszor egyetlen személyben zajló monológ általában a Szentírás legalapvetőbb
kérdéseit feszegeti, mintha maga a szent szöveg késztetné válaszadásra a műal¬
kotás jelen idejét megélő szubjektumot. A tanítványok próbálják megtalálni
életük értelmét Krisztus halála után, sorra veszik, újrajátsszák az Újszövetség
jelentős eseményeit. A Visszaszületés imájának vége életfelajánlással zárul, az
alkoholista Éva meglátja a feltámadt gyermeket, Júlia állandó belső dialógusa
Istennel és távol levő férjével végül átsegíti őt a halálon, és új életet kezdhet.
Felemlíti Jób történetét, kérdőre vonja Istent, miközben tudja, hogy élete és
gyermekei élete számontartott életek, nemcsak a diktatúrában, hanem egy ma¬
gasabb rendű dimenzióban is. A színpadra rendezett Visky-drámáknak számos
Szentírásra való utalása van, olyan részvételre késztetik a nézőt, hogy ő maga is
megjelölje a helyét, egyéni életét a transzcendens dimenzióban vagy a megvál¬
tottság állapotában. Az előadások poétikus nyelvezete a szentírási üzenetről,
annak egyéni életre való alkalmazásáról szóló kommunikáció, amelynek elsőd¬
leges célja az, hogy a befogadónak is lehetőséget teremtsen az elragadott állapot,
egy eddig esetleg nem tapasztalt transzcendens dimenzió átélésére, ahol felsza¬
badulhatnak az addig általa használt nyelvi tapasztalatok alól. A fogság-szabad¬
ság metaforák felismerésén keresztül a befogadó eljuthat egyéni korlátainak
felajánlásáig, esetleg a krisztusi megváltástörténetbe helyezésükig. Amikor a
nézők szembesülnek a tanítványok félelmeivel, bizonytalanságaival, Caravaggio
szinte depresszív lelkivilágával vagy a lágert megjárt férfi szorongásaival, lelki
blokkjaival, nemcsak önmagukra ismerhetnek, de követhetik is a színpadra ál¬
lított szereplők életfelajánlásait is az őket meghaladó transzcendenciának.

A Júlia introitusa az anya belső megtapasztalása, a Halál angyalával való
találkozás. A hétgyermekes édesanya azt kéri tőre, hogy ragadja őt magával, mert
— elképzelése szerint — a szabadulásának csupán egy lehetséges módja van: a
halál. , Vegyél magadhoz / Elég volt / Az a puha hűvösség, arra vágyom / És min¬
dent rád hagyok érted? / Mindent / a gyermekeimet a férjemet / a fényképeket a
leveleket." Júlia úgy érzi, Isten kilépett családja életéből, a klinikai halál pilla¬
nataiban visszagondol élete megrázó eseményeire, a lelke egy része már a túlvi¬
lág adta szabadsággal, másik része a hátrahagyandó családdal van elfoglalva. A
szöveg egyik leghangsúlyosabb bibilai utalása Jób sorsának felidézése, aki tizen¬
négy gyermekét veszítette el. A Visky-gyerekek édesanyja azonban képtelennek

264 Horváth Imre: ,,... aranyhegyű toll a ládába zárva". Visky András: Gyáva embert szeretsz, Mű¬
hely, 32. évf., 2009/4, 69.
265 Visky: Julia, 6.

+80 +