érzi magát arra, hogy átélje családja pusztulását, nem akar azonosulni Jób sor¬
sával, és nem akarja végignézni gyermekei halálát: , Úgy döntöttem kifogok
rajtad / rád hagyom őket / Mind a hetet / Én nem vagyok egy Jób / Nem akarom
túlélni őket / Egyiket sem / Átadom magam Halál-asszonynak / Kifogok raj¬
tad erre gondoltam / Hátat fordítok neked és belevetem magam a halalba”.**
Az előadásban nincs hagyományos értelemben vett konfliktus, Júlia Istennel
hasonlott meg, és nem tudja elfogadni, hogy Isten — látszólag — kivonta magát
az életükből. A dráma sajátossága, hogy Júlia Istennel való kapcsolatát épp olyan
szerelemként éli meg, mint a férjével valót, épp ezért meri őt vádolni és számonkérni.
Őszintesége és bátorsága a Teremtő iránt érzett szerelméből fakad. Annak elle¬
nére, hogy Visky nem rendező, az általa képviselt színházeszmény jellemzői
tanulmányaiból, valamint drámáiból kiolvashatóak. Színházi világa csak az író
költői életművén keresztül értelmezhető, színpadra szánt szövegeinek jelentős
részét szabadversekből álló monológok vagy ritmikus formában írt dialógusok
alkotják. A kolozsvári alkotó a hagyományos drámaszövegek mellett verses drá¬
mákat, drámai költeményeket ír, drc-ámáimak egy-egy szelete önálló versként is
megjelent. Az író családregénye szabadversformában írt alkotás, ami szintén arra
utal, hogy Visky, bár több műfajban alkot, meglátásom szerint a költészethez
kötődik leginkább. A Jelenkor irodalmi és művészeti folyóirat Visky András
versei címmel közli a regényrészleteket:
egy bibliára emlékeztem, tele tintaceruzás / bejegyzésekkel és összefényképezett /
testvérekkel a zsoltárok között, hűséges jószág, / alvadt vér színű bőrkötés, német
szavak gót / betűkkel, elvetélt családfakezdemények, / az ágakon, a levelek helyén,
kapitális betűk?"
A Visszaszületés?§§ Kertész Imre Kaddis a meg nem született gyermekért című
művének színpadra írt és egyéni fogságélményekkel dúsított változata, amelyben
a Névtelen Férfi többnyire versben beszél, a dráma szövege csak akkor válik
prózai dialógussá, amikor a férfi a környezetében levő emberekkel vált néhány
szót. A Pornó című, Visky által írt és rendezett előadásban csak a hatósági jelen¬
tések szólalnak meg prózai formában, az elvetélés előtt álló nő monológjai
266 Uo., 59.
267 Visky Andras: Fényinstallacidk Hervay-mondatokra, Jelenkor, 65. évf., 2022. március, 290.
268 Visky: Visszaszületés, Kolozsvári Állami Magyar Színház, Kolozsvár. A bemutató dátuma: 2009.
szeptember 30. Színészek: György Jakab Enikő, Kató Emőke, Sigmond Rita, Bodolai Balázs,
Bogdán Zsolt, Buzási András, Dimény Áron, Orbán Attila, Sinkó Ferenc, Viola Gábor. Rendező:
Tompa Gábor. Dramaturg: Visky András.