OCR
Kiss GABRIELLA: CON-VIVERE! — GONDOLATOK A , RÉSZVÉTEL KORÁNAK" SZÍNHÁZÁRÓL tani realizmusához. Ez a két idősebb színész által megvalósított pszichológiai szerepértelmezés azért válik tömbszerűvé, mert mind a nyersen energikus mozzanatok, mind Major Erik absztrakt mozgássorai (például amikor a borotválás során lassan mássza be a szék valamennyi erre lehetőséget adó részét) érzékelhető zárójelbe teszik a fizikai cselekvések konkrétságát. De bábszerű zárvánnyá teszi az a plakatív műviség is, ami a porondmesteri jeleneteket és a Tamburmajor tesztoszteronnal telt vitalitását jellemzi. Ennek az erőszakos harsányságnak egyaránt finom ellenpontja lesz a fiatal férfi tekintetének szófogadó szelídsége és a kontakttáncos elemekre épülő koreográfiák. Woyzeck a Bolondon fekve éli meg pótlékot érdemlő aberrációját, vagy a kádban és az üreg fölött is Andres testének dőlve-támaszkodva próbál meg úgy és annyit mozogni, amit és amenynyit a helyzet empíriája és a gravitáció enged. Tünetértékű, ahogy a rendezések megszólaltatják vagy elfelejtik a Büchnerszöveg kétszintes (emberiség)drámakénti olvasatát. A MU Színházban például érintetlenül maradnak a Woyzeck meseszámokkal csonkolt krisztusi korára vonatkozó sorok (, Ma tehát harmincéves héthónapos és tizenkét napos vagyok."). A Szkénében elhangzó adatok (, huszonöt éves, héthónapos és tizenkét napos") az 1824. augusztus 27-én Lipcsében kivégzett katonaborbélyéval, Daniel Schmollingéval egyeznek meg, az ifj. Vidnyánszky-rendezésben pedig Nagy Márk Woyzeck születési dátumaként a sajátját mondta be. Vagyis a Z generáció rendezései leginkább óvják (és ebből következően centrális funkcióval ruházzák fel) Woyzeckjeiket az őt körülvevő életvariációktól."? Az egyiket a Nemzeti Szinhazban zajló próbák alatt keletkezett és az , igaz történetbe" applikált jelenetimprovizációk féktelen orgiájától. A másikat a MU Színház valóságnak hitt dobozaitól, melyet az átírt tanmese szerint , csak az év egy napján használtak. Amikor eljött az idő, virágokkal díszítették, és nagy ünnepség közepette kézről kézre adták. Másnap aztán elhajították és sárba tiporták." A harmadikat pedig a Szkénében gyökerestül kitépett Édenfa körül önmaga elől is futó Franz megdermedt világától. ÖSSZEGZÉS HELYETT JAVASLAT A kutatócsoport munkájának ez a része azt ígérte, hogy mikroelemzések révén rámutat az ún. kritikalitáselmélet részvételiség-koncepciójának azon lehetőségeire, amelyek segítségével a kockázatkerülés és a kockázat játékos keresésének 78 Izgalmas ezt a szelíd mässägot az „üjszemelyessegnek” nevezett tendenciát jellemző , személyes kétségbeesés" három variációjának tekinteni. Vö. Herczog Noémi: Újszemélyesség. A kortárs magyar színház új irányai, Színház, 48. évf., 2015/4, 7—13. + 161 +