OCR Output

Kiss GABRIELLA: CON-VIVERE! — GONDOLATOK A , RÉSZVÉTEL KORÁNAK" SZÍNHÁZÁRÓL

tani realizmusához. Ez a két idősebb színész által megvalósított pszichológiai
szerepértelmezés azért válik tömbszerűvé, mert mind a nyersen energikus moz¬
zanatok, mind Major Erik absztrakt mozgássorai (például amikor a borotválás
során lassan mássza be a szék valamennyi erre lehetőséget adó részét) érzékel¬
hető zárójelbe teszik a fizikai cselekvések konkrétságát. De bábszerű zárvánnyá
teszi az a plakatív műviség is, ami a porondmesteri jeleneteket és a Tamburma¬
jor tesztoszteronnal telt vitalitását jellemzi. Ennek az erőszakos harsányságnak
egyaránt finom ellenpontja lesz a fiatal férfi tekintetének szófogadó szelídsége
és a kontakttáncos elemekre épülő koreográfiák. Woyzeck a Bolondon fekve éli
meg pótlékot érdemlő aberrációját, vagy a kádban és az üreg fölött is Andres
testének dőlve-támaszkodva próbál meg úgy és annyit mozogni, amit és ameny¬
nyit a helyzet empíriája és a gravitáció enged.

Tünetértékű, ahogy a rendezések megszólaltatják vagy elfelejtik a Büchner¬
szöveg kétszintes (emberiség)drámakénti olvasatát. A MU Színházban például
érintetlenül maradnak a Woyzeck meseszámokkal csonkolt krisztusi korára
vonatkozó sorok (, Ma tehát harmincéves héthónapos és tizenkét napos vagyok.").
A Szkénében elhangzó adatok (, huszonöt éves, héthónapos és tizenkét napos")
az 1824. augusztus 27-én Lipcsében kivégzett katonaborbélyéval, Daniel
Schmollingéval egyeznek meg, az ifj. Vidnyánszky-rendezésben pedig Nagy Márk
Woyzeck születési dátumaként a sajátját mondta be. Vagyis a Z generáció ren¬
dezései leginkább óvják (és ebből következően centrális funkcióval ruházzák fel)
Woyzeckjeiket az őt körülvevő életvariációktól."? Az egyiket a Nemzeti Szinhaz¬
ban zajló próbák alatt keletkezett és az , igaz történetbe" applikált jelenet¬
improvizációk féktelen orgiájától. A másikat a MU Színház valóságnak hitt do¬
bozaitól, melyet az átírt tanmese szerint , csak az év egy napján használtak.
Amikor eljött az idő, virágokkal díszítették, és nagy ünnepség közepette kézről
kézre adták. Másnap aztán elhajították és sárba tiporták." A harmadikat pedig
a Szkénében gyökerestül kitépett Édenfa körül önmaga elől is futó Franz meg¬
dermedt világától.

ÖSSZEGZÉS HELYETT JAVASLAT

A kutatócsoport munkájának ez a része azt ígérte, hogy mikroelemzések révén
rámutat az ún. kritikalitáselmélet részvételiség-koncepciójának azon lehetősé¬
geire, amelyek segítségével a kockázatkerülés és a kockázat játékos keresésének

78 Izgalmas ezt a szelíd mässägot az „üjszemelyessegnek” nevezett tendenciát jellemző , személyes
kétségbeesés" három variációjának tekinteni. Vö. Herczog Noémi: Újszemélyesség. A kortárs
magyar színház új irányai, Színház, 48. évf., 2015/4, 7—13.

+ 161 +