Aller au contenu principal
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu
S'identifierS'inscrire
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Aperçu
022_000134/0000

Színházpedagógiai körkép

  • Aperçu
  • PDF
  • Afficher les métadonnées
  • Afficher le lien permanent
Auteur
Bethlenfalvy Ádám, Cziboly Ádám, Gemza Melinda, Golden Dániel, Kiss Gabriella, Szemessy Kinga, Végvári Viktória
Title (EN)
Educational Theatre Cyclorama
Field of science
Előadóművészet (zene, színháztudomány, dramaturgia) / Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy) (13051)
Series
Károli könyvek. Tanulmánykötet
Type of publication
tanulmánykötet
022_000134/0157
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Page 158 [158]
  • Aperçu
  • Afficher le lien permanent
  • JPG
  • TIFF
  • Précédente
  • Suivant
022_000134/0157

OCR

NÉZŐK ÉS RÉSZTVEVŐK A TÖRTENETMESELES SEHEREZÄDE-PARADIGMÄJÄNAK „VEGE”® Az eddig elemzett elöadäs-dramaturgiäk a bevonödas oly mödjait kinaltäk fel a nezönek, amelyek kritikussäga egyfelöl a kollaboräciöval (a heterogen velemények képviseletére epülö közössegi szinhäzcsinälässal), mäsfelöl a diszpozitivum láthatóvá väläsäval függtek össze.° Hiba lenne azonban figyelmen kívül hagyni a kortárs magyar rendezői színháznak azt a jelenségét, amely szintén kapcsolatba hozható a részvételiséggel. Azoknak a (nem ingardeni és ecói értelemben vett) nyitott műveknek: dramatikus szövegeknek a színreviteleiről van szó, amelyek legfőbb sajátossága, hogy nem zárható le/be a kijelentés (acte dénonciation) folyamata. Következésképp e drámák színházolvasatának minősége attól függ, teret adnak-e a részvételnek: csökkentik-e a befejezetlenségből fakadó kontingenciát, vagy épp ellenkezőleg, élnek a néző spekulatív aktivitásával. Ebből a szempontból érdemes modellértékűnek tekinteni a közelmúlt egyik feltűnő és a kánonképződés szempontjából is izgalmas jelenségét: a 2017/2018-as színházi évadban egyszerre három fiatal rendező vállalkozott az európai drámatörténet legismertebb fragmentumänak, Büchner Woyzeck cimü darabjanak megszölaltatäsära.° Tanulmányunk zárásaként ezért a következő kérdésre koncentrálva hasonlítjuk össze ifj. Vidnyánszky Attila, Szabó Mátyás Péter és Hegymegi Máté munkáját: hogyan viszonyul a három előadás-dramaturgia a Büchner-darab , aspektusok kaleidoszkópjává bomlott" cselekményének lezáratlanságához, vagyis artikulálódik-e bennük egy olyan integrációs pont, amely 55 Ezt az állapotot az a prosumeri önértelmezés jellemzi, amelynek alanyát sem alkotóként, sem befogadóként nem érdekli lezárt történetek újraélése, és nem motiválja a befejezés vágya. Kollektív magányban létrejövő és eltűnő elbeszéléseik jelentése és jelentősége nem a kész produktumban, hanem a produkció folyamatában: az Én képdramaturgiai optimalizálásában keresendő. Vö. Nina Tecklenburg: Performing Stories. Erzählen im Theater und Performance, Bielefeld, transcript, 2014, 24-36; Johannes Kupp: Theaterpädagogik im „Zeitalter der Partizipation”? in Christoph Scheurle - Melanie Hinz - Norma Köhler (Hg.): Partizipation: teilhaben/teilnehmen, München, koaped, 2017, 25-35. A szinhäzelmelet ezt a befejezetlenseget az 1960-as, 1970-es években lezajló performatív fordulathoz köti, amikor is a néző játékossá válása, interakciója explicit feltétele annak, hogy létrejöjjön az előadás szituációja. Vö. Czirák: Patizipation, 245, 248. Ismert az a színháztörténeti narratíva, mely a magyar rendezői színház posztmodern horizontjának kialakulását azzal szemlélteti, hogy míg az Ascher Tamás és Zsámbéki Gábor nevével fémjelzett lélektani realizmus a Csehov-játszás kánonját alakította át, addig a zárt színpadi reprezentáció megnyitásával kísérletező rendezők a Woyzeck-szöveg nyitottsága révén képesek ars poetica értékű önbejelentéseket tenni. Vö. Kiss Gabriella: Két ezredvégi Woyzeck-mozaik. A Büchner-dráma magyarországi recepciótörténetének egy színházi fejezete, in Nagy Imre — Merényi Annamária (szerk.): , Mit jelent suttogásod?" A romantika: eszmék, világkép, poétika, Pécs, Pro Pannonia, 2003, 360-368; Sändor L. Istvän: Szinhäzteremtö fiatalok színháza. Székely, Zsämbeki, Schilling Siralya, Ellenfeny, 9. évf., 2004/2, 4-10. 6 a 67 + 156 +

structurelles

Custom

Image Metadata

Largeur de l'image
1867 px
Hauteur de l'image
2671 px
Résolution de l'image
300 px/inch
Taille du fichier d'origine
1.33 MB
Lien permanent vers jpg
022_000134/0157.jpg
Lien permanent vers OCR
022_000134/0157.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

S'identifierS'inscrire

Connexion utilisateur

eduId Login
J'ai oublié mon mot de passe
  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu