Aller au contenu principal
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu
S'identifierS'inscrire
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Aperçu
022_000134/0000

Színházpedagógiai körkép

  • Aperçu
  • PDF
  • Afficher les métadonnées
  • Afficher le lien permanent
Auteur
Bethlenfalvy Ádám, Cziboly Ádám, Gemza Melinda, Golden Dániel, Kiss Gabriella, Szemessy Kinga, Végvári Viktória
Title (EN)
Educational Theatre Cyclorama
Field of science
Előadóművészet (zene, színháztudomány, dramaturgia) / Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy) (13051)
Series
Károli könyvek. Tanulmánykötet
Type of publication
tanulmánykötet
022_000134/0158
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Page 159 [159]
  • Aperçu
  • Afficher le lien permanent
  • JPG
  • TIFF
  • Précédente
  • Suivant
022_000134/0158

OCR

Kiss GABRIELLA: CON-VIVERE! — GONDOLATOK A , RÉSZVÉTEL KORÁNAK" SZÍNHÁZÁRÓL logikusan , áttekinthető rendbe" strukturálja a verbális és nonverbális színházi jelek disszeminacidjat?® Az Ellenfény 2018/6., , Woyzeck egykor és most" című tematikus számában Kondorosi Zoltán tényként jelenti ki, hogy , az újabb előadások [...] egyre szabadabban kezelik az alapanyagot”.® Tézisünk szerint viszont a Sztalker Csoport „posztmeiningeni”, a K6ZéRT Tarsulat ,,ujteatralis” és a Hegymegi-rendezés fizikai színházi rendezése is kettős játékot játszik. Egyfelől tényleg az az érzésünk, hogy (leginkább az alkalmazott formanyelveknek köszönhetően) , sokszor egyegy saját változatot állítanak színpadra"." Másfelől nagyon hangsúlyosan (leginkább vizuálisan közvetítve) rajzolják ki a Woyzeck történetének egy-egy referenciarendszerét. A rendezések ugyanis épp a vonatkoztatási pontok különböző gyorsaságú és ritmusú megsokszorozása, eltüntetése, majd újrajátszása révén bizonytalanítják el azt a nézőt, aki tudni akarja, mi a történet eleje, közepe és vége. Következésképp a dramaturgiai olvasatok a szövegtöredékek , befejezettsége" felől közelítenek a Büchner-mű töredékességéhez. Nem a fragmentáltság, hanem azok a fragmentumok alkotják az előadás-dramaturgiák kiindulópontjait, " amelyek három nagyon különböző, de egyaránt kollektív magányban létező Woyzeck identitás-performanszának orientációs pontjaivá válnak. If. Vidnyánszky Attila még 2023-ban is műsoron lévő , kultelőadása" , paneldráma igaz történet alapján". A címszereplő nemcsak a szó legszorosabb értelmében megtestesíti, de értékként tételezi az egyedüllétet, amit Nagy Mark a nyilvános magány sztanyiszlavszkiji fogalmának multikulturális performanszaként visz színre. A figyelem első és második körébe záródó játék egy kétórás trip energiacentrumává és ellenpontjává teszi a fiatalembert. Ő soha nem káromkodik, csak magyarul és vendégszövegek nélkül ejti ki azokat a sorokat, melyek csak az ő esetében származnak Büchnertől, míg a Sztalker Csoport szerbül, horvátul, románul, oroszul és „hunglishül” improvizál. A falnak támaszkodva, gyermekét magához szorítva nézi, ahogy a többiek betépett teste a szó legszorosabb értelmében túlcsordul azon az intim téren, amelynek atmoszféráját az akrobatikus elemekre épülő megkoreografáltság, a felfokozott intenzitású mozgás és a beszéd, a stroboszkóppal es UV-fennyel felgyorsított akciók klipszerű dinamikája teremti meg." Az alak 6: ® Volker Klotz: Geschlossene und offene Form im Drama, München, Carl Hanser, 1960, 106-116. Kondorosi Zoltän: Kiszolgältatottak és megnyomoritottak, Ellenfény, 23. évf., 2018/6, 31. 7 Uo. Ezt igazolja, hogy két alkoté is elutasitja a Thurzé—Halasi-féle, részvazlatokbol és féfogalmazvänyokböl összeällitott „kombinält vältozatot”, &s vagy Kiss Csaba fakszimile-forditäsäval vagy az eredeti szöveg sajät tükörforditäsäval dolgoznak. „Woyzeck vilägäba balhe&zö, nezöknek beszölogatö, csajozö-pasizö fiatalokon keresztül vezet az út. Annyi érzéki ingerrel látják el a nézőket, hogy nagyon nehéz unatkozni, még ha ezek a jelenetek egy pont után repetitívvé is válnak, és gondolatilag nem feltétlenül indokoltak. 6 © 72 e 157 +

structurelles

Custom

Image Metadata

Largeur de l'image
1867 px
Hauteur de l'image
2671 px
Résolution de l'image
300 px/inch
Taille du fichier d'origine
1.32 MB
Lien permanent vers jpg
022_000134/0158.jpg
Lien permanent vers OCR
022_000134/0158.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

S'identifierS'inscrire

Connexion utilisateur

eduId Login
J'ai oublié mon mot de passe
  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu