GOLDEN DÁNIEL: MÓDSZERTANI KÉRDÉSEK A SZÍNHÁZI NEVELÉSBEN
A nem formális tanulás olyan kompetenciák fejlesztését is lehetővé teszi,
amelyek a formális keretek között csak korlátozottan fejleszthetők. Ez a felis¬
merés új lehetőségeket tartogat a színházi nevelés számára is, amelynek gon¬
dolkodásmódja és eszközrendszere könnyen összhangba hozhatónak tűnik a
legújabb oktatáspolitikai trendek keretében megfogalmazott irányelvekkel. Ez
éppúgy elmondható például az ún. lisszaboni kulcskompetenciák közül az anya¬
nyelvi kommunikáció; a tanulás tanulása; a személyközi, interkulturális és
szociális kompetenciák, állampolgári kompetencia; a vállalkozói kompetencia
és a kulturális kifejezőkészség tekintetében, ? mint az ún. 21. századi készségek,
azaz a kritikai gondolkodás, az együttműködés, a kreativitás és akommuniká¬
ció vonatkozásában.? A nem formális tanulás előnyei a formálishoz képest ál¬
talánosságban a következőkben ragadhatók meg: rövidebb időtartamú és azon¬
nali sikerélménnyel jár; a gyakorlatban alkalmazható tudást ad; az
önismeretből kiinduló saját célok kijelölését és önértékelésre építő saját visz¬
szacsatolást tesz lehetővé; a folyamatvezérlésben az önirányítás, a rugalmasság,
a hatékonyság jellemzi; összességében felszabadító, élményszerű, és pozitív
megerősítést nyújt.
Fontos ugyanakkor azt is tudatosítani, hogy a párhuzamosan zajló tanulási
folyamatok metszéspontjában álló egyén számára az eltérő forrásból érkező tudás¬
tartalmaknak egyetlen közös rendszerbe kell illeszkedniük. Ezért nem cserélhető
le egyszerűen a formális (iskolai) nevelés a nem formális (pl. színházi) nevelésre. A
két szféra között sokkal inkább a közös érdekek és a kölcsönös előnyök felismeré¬
sére épülő stratégiai együttműködésre volna szükség, ahogyan az például a múze¬
umpedagógia esetében már megfogalmazódott: , A múzeumnak és az iskolának
közös célja a tanítás, a kultúrához való hozzáférés biztosítása, a szocializáció, az
állampolgári jogok gyakorlására való felkészítés, a kritikus, kreatív, önálló egyének
képzése."
A következőkben a színházi neveléssel kapcsolatos módszertani kérdések ér¬
telmezéséhez a tanítás és tanulás tudományának, a didaktikának a fogalom¬
8 DICE - a kocka el van vetve. Kutatási eredmények és ajánlások a tanítási színház és dráma al¬
kalmazásával kapcsolatban, Budapest, DICE Konzorcium, 2010.
? Kaposi József: A pedagógiai kultüravältäs es a drämapedagögia az oktatäsfejlesztesi strategiäk
tükrében, in Golden Dániel (szerk.): Történetek feldolgozása a színház és a film eszközeivel,
Budapest, Színház- és Filmművészeti Egyetem, 2019, 30—52.
10 Vásárhelyi Tamás: Múzeum és iskola kapcsolatáról, in Vásárhelyi Tamás — Kárpáti Andrea (szerk.):
Múzeumi tanulás, Budapest, Magyar Természettudományi Múzeum - Typotex, 2011, 245.