OCR
112 / 3.ANŐK TESTÉNEK ÉS SZEXUALITÁSÁNAK MEDIKALIZÁCIÓJA medikalizáció szempontjából is előnyös lehet, hiszen a vajúdó nők fajdalomérzékelésének normalizacidja altal a gyégyszeres fajdalomcsillapító eljárások iatrogén ártalmai is mérsékelhetőek (pl. elhúzódó vajúdás), valamint a fájdalom élménye beilleszthető lehet a gyermekkel való együtt-lét mások számára hozzáférhetetlen, itt-és-most jellegű ftenomenológiai tapasztalatába. A rendszeressé váló és erősödő fájdalom mindemellett a szülés olykor hektikus (az aktív szakaszban megfigyelhető átmeneti fájásritkulás/gyengülés) kauzális láncolatába is illeszkedik, hiszen előrejelzi a folyamat progresszióját. 3.12. A SZÜLÉSZETI ELLÁTÁS ÉRTÉKELÉSE A REPRODUKTÍV AUTONÓMIA ÉS A MEDIKALIZÁCIÓ VONATKOZÁSÁBAN Sallay Viola és Martos Tamás a szülés medikalizációja kapcsán hangsúlyozzák, hogy korunkban a várandósság és a szülés meghatározó élménye, hogy az esemény az esetek majdnem száz százalékában az egészségügyi térben zajlik. Sallay felidézi C. Molnár Emma kutatását (1996), amiben a szerző rámutatott, hogy a szüléshez intézményesen társult félelmek sajnálatos módon aláássák a nők kompetenciaérzetét. C. Molnár vizsgálatában száz magyar várandóst kérdezett meg arról, hogy , véleménye, érzése szerint kire kell figyelnie a szülés folyamatában? Kire számíthat, ki segít majd neki?" A válaszadók az első helyre a szülész-nőgyógyász orvost tették, őt követte a szülésznő, harmadikként (ha erre készültek) a férj, majd a szülő nő önmagát csak az utolsó, vagyis negyedik helyen szerepeltette. Sallayék hangsúlyozzák, hogy a szülés eseményét mindezek tükrében sokan olyan folyamatként élik meg, melyben sematikusan előre kijelölhetőek az aktív és passzív résztvevők (ebből ugyancsak kiolvasható a férfi-női antinómia), vagyis azok, akik irányítanak és a kiszolgáltatottak, az eseménysorozatot elszenvedők (C. Molnár 1996, idézi Sallay et al., 2015). A társadalmi szocializáció ebben a konstellációban a reproduktív autonómiát, azaz a várandóssága, vajúdása és szülése során aktív döntéshozatali minőségben jelen lenni akaró és tudó nők számát szükségtelenül visszavetheti.