OCR Output

136 " A MÁRTÍRIUM HOMÁLYÁBÓL

Önmagában az ilyen jellegű táblák felállítása nem volt szokatlan Kínában.
Csak Shenyang vidékéről számos hasonló fatábla került elő. Ezek azonban
nem nyújtanak elegendő támpontot ahhoz, hogy a Sibe Ősök Templomának
létét bizonyító fatábla elkészítésének éve megválaszolható legyen. 2012-ben,
amikor Pekingben, a Wu Yuanfenggel készített interjúm során megkérdeztem,
hogy nem maradtak-e fenn olyan történeti dokumentumok, amelyek a táblán
megnevezett tisztviselők nevének feltüntetésével segíthetnének beazonosí¬
tani a fatábla felajánlásának évét, ő azt mondta: ha létezik is ilyen irat, az
még nem került a keze ügyébe. (Hozzátette, hogy bár ő maga az irattárban
dolgozik, saját nemzetségének északkeleti ágát sem találja, idestova 30 éve.)
Egyedül A shenyangi sibék krónikája című, már többször említett könyvben
találtam némi támpontot avval kapcsolatban, hogy mikor készülhetett a
tábla. Egy, az adott könyvben található — talán éppen egy családfa bevezeté¬
sén alapuló - utalás szerint ugyanis a táblán megnevezett Sepukenge nevű
hivatalnok a 19. században élt (Shenyang Shi Minwei Minzu Zhi Bianzuan
Bangongshi (szerk.) 1988: 320]. Az itt közölt adatok forrása azonban sajnos
nem került feltüntetésre, így ezek alapján az is csak feltételezhető, hogy a
templom tábláját valamikor a 19. század második felében készíthették. És
ha ez még igaz is lenne, az is csak azt jelentené, hogy akkor készítettek egy
táblát ,, Sibe Ősök Temploma" felirattal — azt azonban továbbra sem lehetne
tudni, hogy mikortól él maga a , Sibe Ősök Temploma" elnevezés.

Akárhogyan is legyen, a sibe tudáselit számára a Taiping templom romjainál
talált fatábla felirata elegendő bizonyítékul szolgált annak elfogadásához és
elfogadtatásához, hogy a Taiping templom valóban a Sibe Ősök Temploma.
Annak ellenére is, hogy a templom mandzsu nyelvű sztéléjére nem rótták
fel a Sibe Ősök Temploma, a Sibe Ősök Templomának kínai nyelvű táblájára
pedig a Taiping templom nevet.

2.2.2. A Sibe Ősök Templomának megkonstruálása

Wu Yuanfeng és Zhao Zhigiang 1979-es kutatásai — a fatábla felfedezése
mellett — igen nagy jelentőséggel bírtak a tekintetben is, hogy nemcsak iga¬
zolni látszottak a Sibe Ősök Templomának létezését, de egyben hozzájárultak
a templom akkorra már feledésbe merült képének (re)konstrudlasdhoz is.
A Taiping templom felkeresésekor ugyanis az üzem dolgozói — a Wu Yuanfeng
és Zhao Zhigiang által előadottak szerint — a két kutató rendelkezésére
bocsátották az épület alaprajzát, akik így, az egykor a templomban szolgált
mongol láma, Bai Guangwu segítségével minden addiginál részletesebb képet
alkothattak a templomról."

ul A Bai Guangwu elmondása alapján készített (relkonstrukció ismertetésekor bizonyos,
a buddhista kultúrkörhöz tartozó szavakat és kifejezéseket, továbbá a buddhák és