OCR Output

I. NEMZETEN INNEN, NEMZETSEGEN TÜL ® 93

megmaradt vagy újraírt családfákon keresztül áthagyományozott tudásra
hivatkozva kérte nemzetisége átjavítását, hogy visszatérhessen sibe , gyö¬
kereihez” (vö. Huang - Shi 2005: 203). A nemzeti kisebbségek népszám¬
lálási adatait tárgyaló hivatalos kínai nyelvű tanulmányok szerint nem
volt még egy olyan nemzeti kisebbség Kína határain belül, amely olyan
ütemben folyamodott volna , gyökereinek visszatéréséhez", mint a sibék
(Yang 1995: 288]!

A társadalmi hovatartozás-tudat alakítására tett kísérletek folyamatán
belül pedig a hangsúly — nem véletlenül -— a történelmi konstrukcióra kell
hogy essen. Az emlékezet felülírására és az identitás alakítására tett kísérlet
ugyanis, amelyre a kommunista rezsim hatalomra jutása óta törekedett,
feszültségekkel teli folyamat volt: olyan események sorozata, amelynek
középpontjában a , történelem politikai kisajátításának"??? aktusa állt. Más
szóval: az emlékezet és a történelem manipulálása, amely a mindenkori
hatalmi elit önnön legitimitásának alátámasztását szolgálja.

Itt, ezen a ponton, a sibe etnikus nacionalizmus meghatározóinak megér¬
tése végett meg kell állnom egy pillanatra, előrevetítve azt a gondolatot, amely
a munkám további fejezeteiben kerül majd kifejtésre. A fent hangsúlyozott
időtlen nemzeti kultúra" ugyanis a kínai történészek, archeológusok, nyel¬
vészek és művészek , építőmunkája" révén konstruálódott (Meissner 2006: 6].
A kínai történészek közé pedig bele kell számítanunk a sibe tudáselit azon
tagjait is, akik a fenti, egymás ellen feszülő érdekek közé ékelődve kapták
feladatul, hogy szerepet vállaljanak az , időtlen nemzeti kultúra" kiépítésében.
A kérdés azonban, hogy ha az egymást váltó politikai hatalmak sodrásában
olyan sok minden elveszett, akkor a sibe történészek hogyan, miből kezdték
meg az , építkezést", mintegy magától adódik.

Véleményem szerint részben éppen olyan, a családok, nemzetségek által
őrzött , emlékezetnyomokból", amelyeknek megfelelő volt az intenzitásuk
ahhoz, hogy kikezdjék a kínai nemzetépítés során megszilárdítani kívánt
identitásformát. Ez az, ami miatt a , történelem politikai kisajátításának"
aktusa és a sibe etnikus nacionalista törekvéseket tápláló gyakorlati, kognitív
és érzelmi viszonyok számos szálon összefonódva alakították a sibe etnikus
nacionalizmus természetét — éppen annyira képlékennyé téve az , időtlen
nemzeti kultúra" által formált nemzeti múltról alkotott tudást, mint amilyen
képlékeny az azt tápláló nemzetiségi múltról őrzött tudás maga is.

59 A vonatkozó kérdéskört — Jürgen Habermas szavait idézve — Paolo Jedlowski a kollektív
emlékezet és a hatalom kapcsolatának vizsgálata során tärgyalja (Jedlowski 2001).