Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000110/0000

Teológia és tanulás: a változás lehetősége. Az Evangélikus Hittudományi Egyetem oktatóinak és doktoranduszainak tanulmánykötete

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Title (EN)
Theology and Learning: the Possibility of Change
Field of science
Teológia / Theology (13036), Pedagógia / Pedagogy (12910)
Series
Teológia és…
Type of publication
tanulmánykötet
022_000110/0276
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 277 [277]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000110/0276

OCR

Meyerson szerint a kultúra nemcsak szociális, hanem normatív ragasztó is, amely képes egyben tartani a szervezet tagjainak potenciálisan különböző csoportjait. A szervezet kultúrája visszatükrözi az alapító karizmatikus vezető egyéni értékrendszerét, miután intézményesítette azt." A szervezeti kultúra magában hordozza a kultúra általánosságban megfogalmazott jegyeit, attól nem elválasztható, , olyan értékek, hiedelmek, feltevések, magatartásformák, módszerek, normák és szokások megszilárdult — és a tagok által osztott — rendszere, amelyet a szervezetalkotók tanulási folyamattal sajátítanak el, alkalmazásában egyetértenek, és azonos módon értelmezik azt"? Nemzeti kultúra esetében az érték- és normarendszer az egész társadalomra érvényes, míg vállalati kultúra esetében ugyanezt az adott szervezetre értjük, ezért a kultúrára vonatkozó jellegzetességek a szervezeti kultúrára is vonatkoztathatók. A továbbiakban olyan (nemzeti vagy szervezeti) kultúramegközelítéseket összegzünk, ahol közvetlen vagy közvetett utalást találunk a tanulásra mint kultúrát alakító tényezőre. A tanulás kifejezés valószínűleg azért nem vagy ritkán fordul elő a különféle meghatározásokban, mert a szervezeti tudás elsajátítása nem formális oktatási folyamat eredménye. Amint az alábbi megközelítésekből kiderül, az ismétlődő elemek közös nevezője a szervezeti tanulás, amely alátámasztja a megállapítást, mely szerint , a kultúra a szervezet közös tanulási folyamatának eredménye"? Schein szerint minden szervezet kialakít egy csak rá jellemző viselkedést, ami meggyőződése szerint a legjobb választ jelenti a környezet kihívásaira és a belső integráció problémáira. Ez olyan magatartások, normák, értékek rendszerét jelenti, amelyek a múltban eredményesek voltak. A tapasztalt sikerek megerősítik a cselekvések mögött lévő értékeket és hiedelmeket." A tapasztalatok kollektív emlékezete válik szervezeti tudássá, a közös átélés és azok közös felidézése maga a szervezeti tanulás. Bakacsi szerint , a szervezeti kultúra nem más, mint a szervezet tagjai által elfogadott, közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere"! Ezeket az előfeltevéseket axiómaként tekintik a szervezet tagjai, lényegében tudat alatt működnek, amelyek meghatározzák a tagok számára a szervezet önértelmezését és környezetfelfogását. Ez a megközelítés a szervezeti tanulás látens, nem látható és nehezen kifejezhető, tacit jellegére utal. Hofstede a kultúrát a gondolkodás és cselekvés közösségi programozottságának 7 MEYERSON—MARTIN 1987, 625. 0. 8 JARJABKA 2011, 178-194. 0.; idezi BLAHÖ-CZAKÖ-POÖR 2021. ° MALOVICS—FARKAS 2012, 256. 0. 10 SCHEIN 2017, 9. 0. 1 BAKACSI 2006, 223. 0.

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1926 px
Image height
2693 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1.26 MB
Permalink to jpg
022_000110/0276.jpg
Permalink to ocr
022_000110/0276.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu