OCR
ből a célokból. A jövőkerék is egy egyszerűen, mégis nagyon hatékonyan működő technika, amely reális vagy képzeletbeli jövőbeni események következményeinek átgondolására való módszer, elképzelve, hogy az adott problémát egy bizonyos idő múlva hogyan fogja vajon majd megoldani a jelölt. Ezzel már lesz egy pozitív jövőbeli kép a fejében, amellyel akár erőforrást is mobilizálhat. A metaforatechnika pedig a kevésbé verbalizálható és tudatosítható tartalmak megismerésére szolgáló módszer. Az eredetileg nem dialogikus formák, mint a különböző narratív reflexiók, reflektív naplók, metaforák, a jövőkerék vagy a fogalmi térkép módszere is behúzható abba a térbe, amelyben az erről való beszélgetés zajlik, és azok a felületek is egészen változatosak lehetnek, amelyeken keresztül mindez megvalósulhat (pl. különböző történetek, mesék kínálása is lehetséges, amelyeken keresztül akár a tanulásszervezésről, akár a különböző értékekről, akár mentor és mentorált kapcsolatáról lehet üzeneteket megfogalmazni). Sokkal egyszerűbb ezeken a felületen keresztül, azok közvetítésével kifejezni választásainkat, nehézségeinket, dilemmáinkat és azzal kapcsolatban megfogalmazni kérdéseinket. S megfogalmazhatja mindezt a mentorált és a mentor is, így nem egyfajta hierarchiát erősítve, inkább a különböző utakat, lehetőségeket keresve és közös tanulásukból kölcsönösen építkezve. A reflektív technikák dialogikus változatai eleve együttműködésre és közös nézőpontok együttes érvényesítésére építenek. Ezek között olyanokat találunk, mint a , kritikus barát" módszere, a támogatott felidézés vagy a reflektált modellálás, amikor például egy mintául kínált módszer bemutatására kerül sor, miután az azt bemutató is reflektál, vagy irányítja az erről való megbeszélést. Hasonlóképpen együttműködésen alapul a közös kísérletezés, amikor a mentor és a mentorált együtt próbálnak ki egy ötletet saját tanulócsoportjaikban, és utána erre közösen reflektálnak (így az egyik legmarkánsabb módon valósulhat meg a mentorálttal való közös tanulás, amely a mentorok tanulásának is kiemelt területe). Anélkül, hogy itt minden lehetséges technikát tárgyalnánk, még megemlítjük az akciókutatást és az esetmegbeszélést vagy a saját élményekről, tapasztalatokról szóló történetek, személyes gondolatok rögzítésére szolgáló reflektív naplót vagy páros reflektív naplót, amelyekkel a kronologikus sorrendben leírt eseményekből elemezhetőek az okok, a hatások, a szerepek. A módszerek mindig valamilyen konkrét célt szolgálnak, ahhoz választva alkalmazhatók eredményesen. A különböző előfeltevéseket, nézeteket, hiteket nagyító alá vehetjük a fogalmi térkép, a szereprepertoár-rács, illetve a metaforák alkalmazásával.? Magát a reflektív gondolkodást, annak folyamatát pedig kutathatjuk, 31 NAGY 2024, 194. 0. 32 SERESNE BUSI 2015.