HINDUIZMUS ÉS A MÉDIA A 21. SZÁZADBAN
sajátosságait követve sok évadon keresztül taglalja a szereplők kalandjait. A vizuális
világuk is igen különböző, a speciális effektekre sokkal kevesebb erőforrás jut, a
végeredmény így gyakran kevésbé kifinomult, valamint a célközönségis elsősorban
az angolul nem beszélő, kevésbé tehetős rétegek közül kerül ki.
Fontos megjegyezni azonban, hogya produkciók mindkét kategóriájára jellemző,
hogya természetfeletti lények sosem semlegesek: vagy ártó, vagy jószándékú szerep¬
lőkként jelennek meg. Az ártó szándékú figurák általában női alakok, és nőiségük,
az általuk betöltött női szerepek vagy pontosan ezek kudarca fontos szerephez is
jut a történet során. Különösen igaz ez a boszorkány és kísértet határmezsgyéjén
megtalálható csurail esetében, akivel az alábbiakban részletesen is foglalkozunk.
Boszorkányok és szellemek
A csurail az indiai népi hiedelemvilág egy különösen sokoldalú alakja. Minden
esetben nőnemű, és általában valamilyen igazságtalan vagy tragikus haláleset
után folytatják életüket csurailként. A legendák szerint csuraillé változnak azok
a nők, akik nem tudtak férjhez menni, és fiatalon meghaltak, esetleg várandósan
vagy beteljesületlen szerelmükhöz kapcsolódóan vesztették életüket. Előfordul,
hogy külsejükön is látszik túlvilági jellegük: világos bőrük, csomókban lógó hajuk
és hátrafelé álló lábfejük messziről elárulja, hogy nem átlagos nők. Néha azonban
képesek alakváltoztatásra is: szép, fiatal nő alakjában jelennek meg, és csak áldo¬
zatuk előtt mutatják meg igazi arcukat. Céljuk a pusztítás és a bosszú: általában
nem válogatnak áldozataik között, bár néha specifikusan csak fiatal férfiakat ölnek
(Khanna és Bhairav 2023: 165).
A csurail említés szintjén mindennapos használatban van a populáris kultúrá¬
ban, hisz a szót leggyakrabban a hárpia jelentésmezejében használják, így a , ne¬
hezen kezelhető", avagy ,problémás" nők megnevezésére általánosan jellemző."
A filmekben és sorozatokban a csurail gyakran a bosszúálló nőt testesíti meg, akit
életében igazságtalanság ért és halálában ezt igyekszik megbosszulni. Bár a téma
mostanában kifejezetten népszerű a bollywoodi filmkészítők körében, az első ilyen
témájú film 2011-ben készült el, a Ragini-franchise (Ragini MMS, 2011, rend.: Pavan
Kirpalani; Ragini MMS 2, 2014, rend.: Bhushan Patel) részeként. Ezek a filmek
a bosszú-, és vérszomjas női kísértet figuráját állítják a középpontba, azonban a
horror és erotika köntösébe bújtatják azt. A szexualitás központi szerepet játszik a
filmekben, ugyanis mindkét rész szexvideók forgatásáról szól. A Ragini MMS-ben
egy csaló próbál elcsábítani és titokban levideózni egy fiatal lányt egy elhagyatott
házban, amelyről később kiderül, hogy kísértetek járják. A filmforgatás vérfürdő¬
be torkollik, a franchise második részének, a Ragini MMS2-nek főszereplői, egy
felnőttfilmes stúdió stábja pedig ezt az előtörténetet felhasználva próbálnak profi
45 Pl. A Delhi Belly (2011, rend.: Abhinay Deo) című film betétdala Jaa chudail, vagyis , Menj
a pokolba, boszorkány" címmel készült, amely egy erőszakos barátnő további közeledését
utasítja el.