OCR Output

II. EPOSZOK A KÉPERNYŐN

hatalom, az állam és a fennálló hatalmi struktúrák által az autoritás pozíciójába
helyezett embert kritizálja. Ugyan a filmben, akárcsak az eposzban a hatalom és
status guo ágensei aratnak győzelmet, de a Rámájana központi fogalmai, az igaz¬
ságosság és becsületesség nem kísérik tetteiket (Castro 2021: 25).

Végül érdemes néhány szót szólni Rágini Szítá alakjáról is. Míg az eposz korábbi
változataiban Szítá általában passzív szerepet töltött be, és tétlenül várta Ráma
megmentő akcióját Lankán, az erdőben foglyul ejtett Ráginí tevékenyen igyekszik
alakítani sorsát. Annak ellenére, hogy városban szocializálódott, felső kasztbeli
és jó családból származva feltételezhetőleg nem sok köze volt a világ dolgaihoz,
mielőtt Dév feleségül vette volna, talpraesetten igyekszik kikeveredni az áldozat
szerepéből. Bírá tiszteletét is ezzel vívja ki: amikor Bírá a film elején le akarja
lőni Ráginít, ő inkább a mélybe veti magát egy vízesés tetejéről, bizonyítva, hogy
szívesebben megöli magát, mint hogy Bírá kezére kerüljön. A film első felében
többször próbál elszökni, még kezet is emel a nála jóval erősebb Bírára, valamint
a tetteken túl szavakkal is ellenszegül. A film tragikus vegkifejletet is Rägini aktiv
közreműködése segíti elő, hisz akaratán kívül ő vezeti Bírá nyomára a rendőröket.

11. Birä &s Rägini vonzalmära feny derüla Ranjha, Ranjha cimü dalban.

A film központi bonyodalma, Bírá és Ráginí egymás iránt érzett szerelme pedig a
hindi film több sablonos elemét felhasználja, hogy megkérdőjelezze a Szítá-Rávana
viszony domináns olvasatát. Bírá és Ráginí szerelembe esése viszonylag hagyomá¬
nyos ívet követ: a férfi viszonzatlan szerelmet táplál a nő iránt, akit először zavar a
férfi közeledése, de egy olyan helyzetet követően, amikor a férfi bebizonyítja, hogy
hatalma van a nő fölött, a nő is elkezdni más színben látni a férfit. Az ezt követő
románc során továbbra is a férfi aktív közeledéséé a főszerep, míg a nő általában szé¬
gyenlősen visszahúzódik. A Raavanis hasonló dinamikát ábrázol, báritt a hatalmi
egyenlőtlenség sokkal hangsúlyosabb, hisz a vágyott nő a férfi foglya. A szerelembe
esés további toposzai is hasonlóan kifordított formában figyelhetőek meg. A Ran¬
hja, Ranjha című dal, amely a pandzsábi kultúrkör tragikus szerelmespárját, Hírt
és Rándzshát"" idézi meg, bemutatja, ahogy Rágini egyre inkább Bírá hatása alá

26 A legenda szerint Hír és Rándzshá egymásba szerettek, de Hír nagybátyja féltékeny volt, és

rossz szemmel nézte a románcot. Rándzshá fájdalmában vándoraszkétává vált, majd miután
sok év után visszatért a faluba, Hír szülei végre érdemesnek találták arra, hogy hozzáadják

43