Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000108/0000

Hinduizmus és média a 21. században

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Szivák Júlia
Title (EN)
Hinduism and Media in the 21st Century
Field of science
Általános médiatudományok / Media studies (general) (12952), Film, rádió és televíziótanulmányok / Studies on Film, Radio and Television (13054)
Type of publication
monográfia
022_000108/0044
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 45 [45]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000108/0044

OCR

II. EPOSZOK A KÉPERNYŐN hatalom, az állam és a fennálló hatalmi struktúrák által az autoritás pozíciójába helyezett embert kritizálja. Ugyan a filmben, akárcsak az eposzban a hatalom és status guo ágensei aratnak győzelmet, de a Rámájana központi fogalmai, az igazságosság és becsületesség nem kísérik tetteiket (Castro 2021: 25). Végül érdemes néhány szót szólni Rágini Szítá alakjáról is. Míg az eposz korábbi változataiban Szítá általában passzív szerepet töltött be, és tétlenül várta Ráma megmentő akcióját Lankán, az erdőben foglyul ejtett Ráginí tevékenyen igyekszik alakítani sorsát. Annak ellenére, hogy városban szocializálódott, felső kasztbeli és jó családból származva feltételezhetőleg nem sok köze volt a világ dolgaihoz, mielőtt Dév feleségül vette volna, talpraesetten igyekszik kikeveredni az áldozat szerepéből. Bírá tiszteletét is ezzel vívja ki: amikor Bírá a film elején le akarja lőni Ráginít, ő inkább a mélybe veti magát egy vízesés tetejéről, bizonyítva, hogy szívesebben megöli magát, mint hogy Bírá kezére kerüljön. A film első felében többször próbál elszökni, még kezet is emel a nála jóval erősebb Bírára, valamint a tetteken túl szavakkal is ellenszegül. A film tragikus vegkifejletet is Rägini aktiv közreműködése segíti elő, hisz akaratán kívül ő vezeti Bírá nyomára a rendőröket. 11. Birä &s Rägini vonzalmära feny derüla Ranjha, Ranjha cimü dalban. A film központi bonyodalma, Bírá és Ráginí egymás iránt érzett szerelme pedig a hindi film több sablonos elemét felhasználja, hogy megkérdőjelezze a Szítá-Rávana viszony domináns olvasatát. Bírá és Ráginí szerelembe esése viszonylag hagyományos ívet követ: a férfi viszonzatlan szerelmet táplál a nő iránt, akit először zavar a férfi közeledése, de egy olyan helyzetet követően, amikor a férfi bebizonyítja, hogy hatalma van a nő fölött, a nő is elkezdni más színben látni a férfit. Az ezt követő románc során továbbra is a férfi aktív közeledéséé a főszerep, míg a nő általában szégyenlősen visszahúzódik. A Raavanis hasonló dinamikát ábrázol, báritt a hatalmi egyenlőtlenség sokkal hangsúlyosabb, hisz a vágyott nő a férfi foglya. A szerelembe esés további toposzai is hasonlóan kifordított formában figyelhetőek meg. A Ranhja, Ranjha című dal, amely a pandzsábi kultúrkör tragikus szerelmespárját, Hírt és Rándzshát"" idézi meg, bemutatja, ahogy Rágini egyre inkább Bírá hatása alá 26 A legenda szerint Hír és Rándzshá egymásba szerettek, de Hír nagybátyja féltékeny volt, és rossz szemmel nézte a románcot. Rándzshá fájdalmában vándoraszkétává vált, majd miután sok év után visszatért a faluba, Hír szülei végre érdemesnek találták arra, hogy hozzáadják 43

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1867 px
Image height
2671 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1.17 MB
Permalink to jpg
022_000108/0044.jpg
Permalink to ocr
022_000108/0044.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu