Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000092/0000

A lehetségestől a valóságosig. Tanulmányok a német irodalom, kultúra és a műfordítás köréből

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Horváth Géza
Title (EN)
From the Possible to the Real. Studies in German literature, culture and literary translation
Field of science
Irodalomtörténet / History of literature (13020)
Series
Károli könyvek. Tanulmánykötet
Type of publication
tanulmánykötet
022_000092/0103
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 104 [104]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000092/0103

OCR

IRODALOM — KULTÚRA ur jelenti. A hozzä vezetö üt, amit Nietzsche a Zarathustra öta keres, azert problematikus, mert a régi torvénytablak és értékek megsemmisitöjenek a megsemmisítés után újra építkeznie kellene, vagyis egy dekonstruktív tevékenység után üjra konstruälnia kellene. Nietzschenek, az immoralistänak, aki ledöntött - vagy ledönteni vélt — minden bálványt, amelyben az emberiség hitt előtte, új morált — vagy immorált - kellett volna teremtenie. A Túl Jón és Gonoszon. Egy jövendő filozófia előjátéka (1886) című írásában Nietzsche az ösztönökből született, az Übermenschről szóló, jövőbeli látomásáról így ír: , Miután elvégeztem föladatom igenlő részét, a tagadó, a nemet cselekedő rész kerül sorra: az eddigi értékek átértékelése..."" A feladat igenlő része még a bravúros nyelvi leleménnyel megalkotott teremtő periódushoz tartozik, amelynek csúcsát Zarathustra tanítása képezi, aki az Übermensch hirdetője. A munka tagadó, nemet cselekvő és újat teremtő része szükségképpen csak terv, illetve fragmentum maradhat, a filozófus alkotásának töredékét képezheti, még akkor is, ha a Zarathustra után régebbi témák újbóli feldolgozásával az életmű kései, aforisztikus írásai (A morál genealógiája, 1887, A Wagner-ügy, 1888 és a Bálványok alkonya, 1889) újra megpróbálják megoldani ezt a lehetetlennek tűnő feladatot. Új értékeket létrehozni, vagyis teremteni — ehhez régieket kell először lerombolni: a feladatnak ezt a részét a filozófus Nietzsche megoldotta. Új értékeket azonban - a Zarathustra költői látomásán kívül — nem teremtett. Nietzsche önéletírásában, az Ecce homóban önmaga folyamatos túlszárnyalásával csak a megvetett, kigúnyolt és félreértett ember- és istenfiú, Dionüszosz helyét tudta elfoglalni, akit egy újembereszmény hirdetőjeként újra feláldoznak. Az új Dionüszosz, alias Friedrich Nietzsche, az ember, összeroppant az alatt a gigászi feladat alatt, melybe az életmű során fokozatosan egyre jobban belekényszerült, és amelynek a megoldása lehetetlennek bizonyult a számára. szóhasználat azonban nem véletlen; a nihilizmuson túllépő, evilági életet igenlő visszatérés , erősebb" a keresztény öröklétnél. Nietzsche stílusára egyébként is jellemző, hogy szándékosan használ skeresztény kifejezéseket" új kontextusban, ezzel poentírozva a két felfogás közötti különbséget. 8 Nietzsche: Ecce homo, 107. + 102

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1867 px
Image height
2671 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1.04 MB
Permalink to jpg
022_000092/0103.jpg
Permalink to ocr
022_000092/0103.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu