OCR
AZ ,,OSZTJAKOK” FOLYOJA ® 339 Az alkoholizmus és az , osztják falvak" fogalmainak 6sszekapcsol6dasat erősítette az is, hogy a Novüj Vaszjugán-i fiatalok rendszeres , buliutakat" szerveztek például a hajdani , osztják" központba, Ajpolovóba. Sajátos cserekapcsolat alakult ki az ajpolovóiak és a kiutazó fiatalok között, hiszen Ajpolovóban a Novüj Vaszjugán-iak a szülők és a rendőrség pillantásától távol, ellenőrizhetetlenül ihattak, és ezért cserébe velük italozhattak a nekik , nyugalmat" biztosító ajpolovóiak is. Az egyik fél az italt, a másik a diszkréciót biztosította. Vajon mi volt az oka annak, hogy a Novüj Vaszjugán mulatni vágyó ifjai rendszeresen látogatták Ajpolovót, annak ellenére, hogy a falu lenézett helynek, szinte gettónak számított? Ennek megértéséhez tudni kell, hogy Novüj Vaszjugánban ekkoriban a nappal nyitva tartó, elsősorban a helyi munkásokat ellátó étkezdéken kívül egy , kávézó" volt, ahol esténként vacsorázni, alkoholt inni, esetleg táncolni lehetett. Volt még egy , klub", a Kulturális Központ, ahol időnként zenés-táncos eseményeket is szerveztek. Ezenkívül csak arra volt lehetőség, hogy egy-egy háznál összegyűljenek, és ott iszogassanak. Ebben a helyzetben az, hogy motoros szánra pattannak, és kitódulnak Ajpolovóba bulizni, a kontrollnélküliségen túl kizökkenést jelent a mindennapos szórakozási lehetőségekből, és azt is közvetítette, hogy ők ezt megtehetik, mert van motoros szánjuk, és meg is engedhetik maguknak az esetenként többnapos távollétet. Ez változtatta a gettóba járást elegáns vagy legalábbis kivagyi szórakozási formává. A Novüj Vaszjugán-i fiatalok egy-egy ilyen bulira differenciáltan készültek: maguknak minőségi, ellenőrzött bolti vodkát vásároltak, az ajpolovóiaknak azonban silány minőségű, olcsó szamogonkát vittek. A bulik alatt végig ügyeltek arra, hogy ők maguk ne igyanak ebből, a helyiek viszont inkább csak azt igyák. Hasonló jelentése volt ekkoriban annak is, hogy Novüj Vaszjugánban az emberek mit fogyasztottak: vodkát inni ugyanis presztízst jelentett, míg a szamogonka alapvetően a lumpenek, a csavargók, vagyis — a gyakran hozzá kapcsolt jelentés szerint — az , osztjákok" itala volt. A násifikáció hatására a sör ekkorra már képes volt a vodka alternatívájaként megjelenni, képessé vált ugyanazokat az értékeket felmutatni. Ugyanakkor sajátos színt adott ennek az, hogy a sört — az állami kampányoknak köszönhetően - kevésbé tartották veszélyesnek, mint a vodkát. A Vaszjugán mellett a vodka és az alkoholizmus gondolata szorosan összekapcsolódott: ha vodkát az alkoholisták isszák, akkor az is igaz, hogy az alkoholisták mind vodkát isznak. Sört inni ezek szerint tehát nem alkoholizmus, hiszen a sör gyengébb, nem olyan káros. Ahogyan egy ismerősöm megfogalmazta: én nem vagyok alkoholista, , én csak sört iszom". Egy hölgy ismerősöm pedig, aki éppen terhes volt, ám ennek ellenére rengetegszer a totális kidőlésig berúgott, így válaszolt kérdésemre: , dehogy árt, ez nem vodka, ez csak sör". A vélt veszélytelensége mellett a sör az alkoholizmus egyfajta elegáns ellentétének számított, hiszen a helyiek szerint modern, városi dolognak számított sört inni.