Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000081/0000

Rembrandt – A képek színjátéka. Hermeneutikai kísérletek

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Rényi András
Title (EN)
Rembrandt – The Painted Stage. Essays in Hermeneutics
Field of science
Művészetek (művészetek, művészettörténet, előadóművészetek, zene) / Arts (arts, history of arts, performing arts, music) (13040), Szellemi kulturális örökség / Intangible cultural heritage (13043), Művészet- és építészettörténet / History of art and architecture (13047)Rembrandt-kutatás, festészet, rézkarc, képhermeneutika, drámaesztétika
Type of publication
monográfia
022_000081/0119
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 120 [120]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000081/0119

OCR

2 | A DRAMAJATEK LETELMELETETOL A FESTÉSZET „ONTOLÖGIAI KEPLETEIG”: TEORETIKUS SEGEDMODELLEK Munkdmmal — az eddigiekből talán ennyi már körvonalazható — nincsenek távolabbi műtörténészi, művészettudományi vagy filozófiai-esztétikai ambícióim: nem törekszem egyébre, mint hogy Rembrandt sajátos drámaművészetének pontosabb megragadásához teremtsek többé-kevésbé konzisztens fogalmi kereteket. Ezért nem is kötelezem el magam egyetlen bölcseleti, esztétikai vagy művészettörténeti diskurzus kizárólagos logikája mellett. A festő munkáit nem tekintem valamely történeti — például művészet- vagy eszmetörténeti — hipotézis bizonyítékának, sem egy esztétikai vagy történetfilozófiai teoréma igazolásának vagy illusztrációjának. Ha ez a vázlat , elméletinek" tekinthető, akkor legfeljebb a rembrandti dráma elméletéé lehet — ezért nem is következnek belőle további általánosítások. Egyrészt egy több mint három évszázada lezárt történeti jelenségről van szó, művek jól körülhatárolható csoportjáról, amelyeket interpretációm mégis radikálisan jelen idejűként kezel: olyan itt és most ható esztétikai erőként, amely közben mégis elválaszthatatlan azoktól a történeti feltételektől, amelyek között létrejött. Hogy ezt az ellentmondást valahogy kezelni tudjam, több, egymással nem mindig és nem mindenben kompatibilis, illetve egymást olykor opponáló gondolati modell segítségére lesz szükségem: Arisztotelész Poétikáját, a modern dráma elméletét, a filozófiai hermeneutikát, a fenomenológiát és a posztstrukturalizmust, napjaink képfilozófiáit, az ikonika és a befogadásesztétika modelljeit vagy a modern szociälpszicholögiät is használni fogom — de nem megfelelni szeretnék nekik. Ha nem is bátorkodom elhajítani őket, mint híres hasonlatában Wittgenstein tette a létrával, miután felmászott rajta — elég lesz jeleznem, hogy milyen kontextusból emelem ki, és milyen alkalomadtán önkényes módon alkalmazom azt, amire szükségem van. Az alább következő fejezetben ezek közül néhány toeretikus sarokpontot jelzek. Nagyon is tudatában vagyok az efféle gondolati eklekticizmus hätulütöinek — de abban reménykedem, hogy elemzéseim nyomán végül mégis koherens kép rajzolódik ki arról, amit — talán bizarrul hangzik — Rembrandt „dramamüveszetenek” szeretnek nevezni. 118

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
2184 px
Image height
2988 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1.08 MB
Permalink to jpg
022_000081/0119.jpg
Permalink to ocr
022_000081/0119.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu