Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000081/0000

Rembrandt – A képek színjátéka. Hermeneutikai kísérletek

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Rényi András
Title (EN)
Rembrandt – The Painted Stage. Essays in Hermeneutics
Field of science
Művészetek (művészetek, művészettörténet, előadóművészetek, zene) / Arts (arts, history of arts, performing arts, music) (13040), Szellemi kulturális örökség / Intangible cultural heritage (13043), Művészet- és építészettörténet / History of art and architecture (13047)Rembrandt-kutatás, festészet, rézkarc, képhermeneutika, drámaesztétika
Type of publication
monográfia
022_000081/0115
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 116 [116]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000081/0115

OCR

A KÉPEK SZÍNJÁTÉKA Összefoglalva: Rembrandtot, a modern drámaszerzőt az Akéda történetében sem a hit paradoxona mint olyan ragadja meg: ellenkezőleg, a történet Ábrahámjában a tragikus apa figuráját ismeri fel, akinek a Mórija hegyén tanúsított hite csak akkor lehet valóban tartós és érvényes emberi teljesítmény, ha reflektált marad, és életének felelősségteljes továbbvitelére is hatással van. 1.3.4 ] A CSELEKMÉNY EGYSÉGE ÉS A DRAMATURGIAI MEGKÜLÖNBÖZTETÉS Amikor Arisztotelész a tragédia kapcsán ,a cselekmény egységéről" beszél, alighanem olyasmire gondol, hogy az események menetét a drámaíró a konfliktus plasztikus kibontásának kell hogy alárendelje. Ezért követeli, hogy , legyen lezárt egész" a cselekmény, befogadható és átlátható (legyen bizonyos nagysága, 50b, 41-42.) „A mesenck (müthosz) is, mivel cselekvés (praxis) utánzása, egységes és egész cselekvés utánzásának kell lennie, és a történések (pragma) részeinek úgy kell összeállnia, hogy ha valamely részt máshova teszünk vagy elvesziink, az egész kificamodjék és megroggyanjon.” Ebbél kévetkezik az a tétel, hogy ,,az egységes utanzas valami egységnek az utanzdsa” (51a32—33)!5!. Rembrandt a maga képszinpadi dramaturgiäjät nyilvan nem az arisztoteleszi Poetika, illetve a reneszánsz drámaírók számára ebből desztillált normatív szabályok szem előtt tartásával fejlesztette ki. Az ún. , arisztotelészi hármas egység" Castelvetro és társai által kidolgozott követelménye a monoszcenikus állókép médiumában amúgy is eleve teljesültnek tekinthető: az egyetlen ábrázolható jelenet mind a hely, mind az idő, mind pedig az aktuális történés egységes kereteként szolgál (Id. később 278ff.). Bár a dc-áma képe színpadként funkcionál, mégsem színház: a festő dramaturgiai feladványa annak a cselekménymozzanatnak, helyszínnek és akciósornak a kiválasztása, amely ebben a szemléletes egységben alkalmasint a teljes narratíváért képes helytállni. A modern drámáról szólva Peter Szondi is azt hangsúlyozza, hogy , a döntés aktusa az a színhely, ahol az ember drámai valósággá válik".!52 Rembrandtnak úgy kell tehát előállítani a dráma egységét, hogy közben , a döntés aktusára" fókuszáljon. A jelenet térbeli és időbeli indikátorait kell úgy meghatároznia, illetve a dr-ámai szereplőket úgy konfigurálnia, hogy mindebből a drámai konfliktus egésze váljon szabatosan áttekinthetővé. A jelen idő és a hely felosztásának — tagolásának, kiterjesztésének, strukturálásának — ezt a módját később (Id. a 282-283. oldalakat) összefoglalóan dramaturgiai megkülönböztetésnek fogom nevezni. A , dramatológiának" nem is lesz egyéb dolga, mint föltárni a képszínpadi színre vitel olyan keretező apparátusait és vizuális technikáit, amelyek révén a festő képes jelenvalóvá — értsd: objektíve külsővé-szemléletessé — tenni 151 ARISZTOTELÉSZ 1997, 45. 152 Szonpi 2002, 15. 114

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
2184 px
Image height
2988 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1.24 MB
Permalink to jpg
022_000081/0115.jpg
Permalink to ocr
022_000081/0115.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu