OCR Output

142 AZ OKTATASI SZEKTOR ALKALMAZKODASA A DIGITALIS TRANSZFORMACIO ...

tóságot, az állandóságot, kerülik a konfliktust és erős a konszenzusra való igény.
A szervezet tagjaira az egymás iránti elköteleződés jellemző, a csoporttagok vi¬
gyáznak egymásra, erős a ,mi-tudat" és szociális kapcsolatok meghatározó szerepe
(összhangban a klán kultúra sajátosságaival). Az intézmény enyhén verseny- és
teljesítményorientált, a tagokra a határozott viselkedés, illetve a nagy és gyors si¬
kerekre való fókuszálás jellemző (itt fejlődés vagy feszültség érzékelhető a 2018-as
adatokhoz képest, hiszen ezek a jellemzők elsősorban a versengő értékek modell
strukturáltság tengelyén jelennek meg). Iovábbá megállapítható, hogy a hosszú
távú orientáció jegyében a szervezet tagjai türelmesek, a forrásokkal takarékosan
gondoskodnak, alárendelődnek a szervezeti céloknak.

A szervezeti kultúra és az értékek elemzése mellett fontos rátekintenünk a
munkahelyi elégedettség és a munkamotiváció kérdéskörére is az intézményben,
így a következő részben ezekre az elemekre fókuszálunk.

3.3.3.3. Munkabelyi elégedettség és motiváció

A 2019-es adatok kapcsán lehetőségünk volt betekinteni a munkahelyi elégedett¬
ség és motiváció jellemzőibe is. A munkahelyi elégedettség kapcsán az Utrechti
Munkahelyi Bevonödäs Kerdöiv (Utrecht Work Engagement Scale) dimenzióiban
(Schaufeli és mtsai., 2011) azt tapasztalhattuk, hogy az intézmény a teljes minta
átlagánál magasabbra értékelte az életerő, odaadás és a belemerülés dimenzióit. Jól
látható a belső motiváció szerepe, hiszen a lelkiismeretes munkavégzés és a szakmai
feladatokban való elmerülés területe magasabb értéket kapott, mint az életerő, ami
utalhat a munkakörülmények és egyéb külső tényezők mentén felmerülő kiégés
jelenségére is. Ezeket az adatokat támasztja alá a motiváció dimenzióit mérő skála
is, amelyet a Munkaköri Sajátosságok Modell ( Job Cbaracteristics Model) alapján
mértiink (Hackman & Oldham, 1975). Az adatok ebben az esetben is azt mutatják,
hogy a pedagógusok általános munkahelyi elégedettsége és a belső munkamotiváció
mértéke a teljes minta átlagánál nagyobb, alapvetően magas értékek.

A kitöltők véleménye alapján, ha jól teljesítenek a munkakörükben, akkor nő
az önbizalmuk, magas szintű személyes elégedettséget éreznek és összességében
elégedettek amunkakörükkel (legmagasabbra értékelt állítások). Ezzel szemben
az egyik legalacsonyabb értékelték azt az állítást, hogy a munkahelyen kirob¬
bannak az energiától, ami összhangban a fenti eredményekkel, az enerváltságra,
kimerülésre utalhatnak.

A szervezeti tényezők (tanulószervezet, szervezeti kultúra és értékek, mun¬
kahelyi elégedettség és motiváció) bemutatása után rátérünk a pedagógiai és
esélyteremtési gyakorlat bemutatására az eredmények alapján.