OCR
LÍRA ÉS DOKUMENTUM HÜSÉG A LABIRINTUSHOZ — BESZELGETES PILINSZKY JÄNOSSAL (1977-1978)?° Fekete-feher dokumentumfilm, operatör: Koltai Lajos, szerkesztö: Ascher Gabriella, rendezö-beszelgetötärs: Maär Gyula, 66, MTVA Archivuma Törőcsik Marival (1935—2021) az ötvenes évek végétől, férjével, Maár Gyulával (1934-2013) pedig a házasságkötésüket követően, a hetvenes évek elejétől tartós, jó barátságban volt Pilinszky. Többször meglátogatta őket Velemben, sokat időzött a közelükben bérelt lakásában. 1975-ben együtt dolgoztak a Déryné Széppataki Róza naplójegyzetire támaszkodó Déryné, hol van? című játékfilm forgatókönyvén, ?" 1978-ban pedig Pilinszky Síremlék című darabját állította színre Maár a Várszínházban. Habár a Beszélgetések... kötetben megjelent szöveg datálása szerint a felvételre 1978. október 16-án került sor, Pilinszky 1977. augusztus 7-én nénjeinek Sopronból küldött levele szerint 1977. augusztus 22-ére várta a stábot, amiért megszakította balfi gyógykezelését is: , Egy biztos: augusztus 21-ikén Pestre jövök. Aug. 22-ikén, hétfőn készítik (forgatják) szobámban a tervezett TV-filmet. (Gyuszi, Mari, Koltay, stb...) A fiúknak és a műszakiaknak majd kell hozni pár liter vörösbort. / Hát ez van. Valamire tán ez is jó." Ugyancsak ekkor értesíti szeretteit a portréfilmben említett, kezét kis híján lebénító balesetéről. Augusztus 29-én pedig ,a film" värt megtekinteseröl ir: „...meg nem tudom, mikor jön értem a TV, hogy megnézzem a vfilmetx."?" Mivel más tévéfelvételről nem tudunk, vélhetően erre a napokkal korábban forgatott felvételre utalhat. Mi teszi egyedülállóvá és kiemelkedővé ezt az alkotást? Maár Gyula módszere, szerkesztése, amint a súlyos témákat (a holokauszt, , a koncentrációs táborok világa", a költészet szerepe, a , figyelme regénye", a hit és Istennel való viszonya) érintő beszélgetést egyszerre oldja, összekapcsolja és tovább lendíti Bach zenéjével, illetve a költő környezetéből kiragadott egy-egy tárgy rövid bemutatásával. Ily módon egyszerre kapunk életfilozófiát, ars poeticát és személyes történetet. A kamera olyan közelről mutatja a költőt, hogy szinte , a pórusait látni", és a mai néző is úgy érezheti, ott ül, vele szemben. Ezt részben a Hajós utcai szoba" parányi méretével Vö. Maár Gyula: Egyenes labirintus — Pilinszky portré a televízióban, in Beszélgetések, 168—181, 286-287. A filmet a magyar kortárs írókat bemutató Lírai riport sorozat részeként sugározta az MITV: Lírai riport Pilinszky Jánossal, 1978. július 22-én, 16.40-17.25 között. 1952-ben Pilinszky korrigálta a Szépirodalmi Kiadónál megjelent, a film forrásául szolgáló Déryné naplója kötetet. A filmben főszereplő Törőcsik Mari elnyerte a legjobb színésznőnek járó díjat Cannes-ban 1976-ban. 28. levél, Kovács Erika: , Mindenből költészet lesz és csend..." 2003, 28., Pilinszky kiemeléseivel. 29. levél, uo. Lásd Koltai Lajos szuggesztív emlékezését a film felvételéről, a Pilinszkyvel való találkozás élményéről és operatőri módszeréről: Csillaghálóban, IV., 2021; és vö. Kovács Győző családi w œ 4 S + 189 +