Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000072/0000

Pilinszky János színházi és filmes víziója ma

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Title (EN)
The Theatrical and Cinematic Vision of János Pilinszky Today
Field of science
Irodalomelmélet, összehasonlító irodalomtudomány, irodalmi stílusok / Literary theory and comparative literature, literary styles (13021), Előadóművészet (zene, színháztudomány, dramaturgia) / Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy) (13051)
Series
Károli könyvek. Tanulmánykötet
Type of publication
tanulmánykötet
022_000072/0191
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 192 [192]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000072/0191

OCR

KEMÉNY ARANKA magyarázza Koltai Lajos: , Ez egy cella volt, én az ágyon ültem" — a költő pedig az ablak mellett, kedvenc foteljében. S e fizikai közelséget előnyére változtatva , figyelem-összpontosító plánokkal" (Biró Yvette) sikerül Pilinszkyt mint , jelenséget" érzékeltetni. Kézmozdulatait szuperplánban követi a kamera, már-már szétesésig feszítve a látványt, s eközben lélegzet-visszafojtva, kettőzött figyelemmel hallgatva szavait, észrevétlenül áthatolunk azon a bizonyos költőt övező ,búrán" Pilinszky viselkedését önazonosnak érezhetjük ebben a kamerával létrejött szimbiotikus viszonyban. Az egykamerás felvételen a kérdező-rendező Maár nem látható, csak a hangját halljuk, a háttérből vezeti a főszereplőt a témák mélyére, és egyben biztonsági kapocs is marad a néző felé. A portréfilm lebilincseli figyelmünket, monotonitásában (egy személy, végig egy helyzetben, egy kameraállásból fényképezve) is végig lüktető ritmusú marad, amit a tartalmi elemek arányos elrendezésével sikerül megteremteni: a zenével kísért, személyes történetekkel átlelkesített tárgyak, az elvontabb felvételével. E lakás éppen az utolsó esztendőkben, Pilinszky sógora (1971), nővére (1975), Bébi halála (1979) után a Mári nénjével rendszeresen kiéleződő konfliktusai miatt ritkábban volt az otthona, helyette Velemben, Székesfehérváron, Szigligeten, Nagymaroson, Sárkány Endrééknél, vagy ha tehette, Párizsban tartózkodott szívesebben. Házasságkötése után pedig francia feleségével, Ingriddel együtt tervezték, hogy Fehérváron telepednek le. ¢ 190 +

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1867 px
Image height
2671 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
833.47 KB
Permalink to jpg
022_000072/0191.jpg
Permalink to ocr
022_000072/0191.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu