A film előzményeiről és készítéséről Fitz Péter (1950) művészettörténészt, szer¬
kesztőt, a film akkor huszonnégy esztendős társrendezőjét? kérdeztem 2021 nov¬
emberében levélben. Válaszából hozzájárulásával idézek:
Gyerekkoromban családilag rendszeresen együtt nyaraltunk a Vilt-Schaár házaspárral,
innét a közeli ismeretségem. 1974-ben mint művészettörténész hallgató már írtam
a szakdolgozatomat, aminek témája Schaár Erzsébet művészete volt. Mivel filmrendező ¬
nek készültem, gyakorta jelen voltam a BBS előadásain is. Értelemszerű volt, hogy doku¬
mentumfilmet akarok készíteni a székesfehérvári kiállítás építéséről. Schaár fia, Wilt Pál
akkor már a Színház- és Filmművészti Főiskola hallgatója és a BBS tagja volt. A filmhez
ő szerezte a pénzt, azaz kvázi producere volt. Gulyás Jánost már korábbról ismertem,
ezért kértem fel operatőrnek. (1969-70-ben segédoperatőr voltam a Magyar Televízióban).
Az Utca nevű nagyméretű installáció építését vettük fel, majd a megnyitót is, amit Pi¬
linszky tartott, egy-egy versét mondta el a tér öt helyszínén. Pilinszky Kovács Péter
nagybátyja volt, és szintén ismertem korábbról is. A helyszíni hangfelvétel elég gyengén
sikerült, úgyhogy utólag elmentem Pilinszkyhez, aki magnóra mondta a verseket.
A film utómunkái lassan haladtak, nehezen kaptunk vágószobát a Balázs Béla
Stúdióban. Már majdnem készen voltunk, amikor vezetői változás történt, s ezzel
együtt selejtezés is, aminek a vágott anyag áldozatul esett. Szerencsére a negatív
megmaradt; 1975-től a Magyar Televízió Képzőművészeti Szerkesztőségében voltam
szerkesztő, és a saját vágószobámban Tranger Márta vágóval újravágtuk a filmet. Wilt
kerített pénzt a labormunkara, a kész kópia elkészítésére. A televízió nem mutatta be
Bár a tévében nem vetítették, az 1982-es Velencei Biennálé magyar pavilonjában
és később Schaár Erzsébet székesfehérvári, majd budapesti kiállításán is megtekint¬
hető volt.
Ez esetben több, egymást ihlető és egymásra ható műalkotás született, s ennek
Pilinszky fontos résztvevője volt: a képzőművészeti alkotások térinstallációvá álltak
össze, amihez a költő felolvasásában saját verseit kapcsolta; a szobrokról és az
installációról fotók készültek, s ezek a szobrokat kétdimenzióba nemesítve a vers¬
szövegekkel együtt könyvvé szerveződtek; a kortárs zenével gazdagított felvételek
etűdökké, ezek kompozíciója végül művészi kisfilmmé állt össze.
35 Gulyás János filmrendező, operatőr 2021-ben, Wilt Pál filmrendező 2013-ban hunyt el. Fitz Péter
szülei az István Király Múzeum régészei, édesapja Fitz Jenő, ekkor a múzeum igazgatója, Gorsium
(Tác) föltárója, édesanyja F. Petres Éva, Fitz Jenő helyettese volt a múzeum élén.