OCR Output

LÍRA ÉS DOKUMENTUM

befejezésével azután a költő is szó szerint kilép választott teréből, továbblép a vers
szituációjából. Pilinszkyt mindvégig követi, s minden stációnál mellette áll Schaár
és a közönség; a kiállítás végére érve e szavakkal zárja a , szokatlan, rendhagyó"
tiszteletadást: , Az ilyesféle mondat a tragédia végét jelenti ugyan a színpadon, de
a nézőkben a történés kezdetét. Schaár Erzsébet kiállítását testvéri szeretettel és
megrendült hódolattal megnyitom." És e ponton Pilinszky is elérzékenyül, kis időre
van szüksége, amíg szembe tud nézni Schaárral, s akkor mindkét karjukkal (mint
később Bódy Gábor filmjében Kazinczy és Psyché) üdvözlik egymást. E megnyitás
kettejük számára művészetük párbeszédének csak a kezdetét jelentette, egy év
múlva, 1975 májusában (Schaár halála előtt néhány hónappal) a kiállítás szobrait,
installációját ábrázoló fotókból és a melléjük válogatott versekből megszületett a Tér
és kapcsolat című kötet, Schaár és Pilinszky közös alkotása.?"

9. kép. Az akcióművészetet is gyakorló Erdély Miklós
Schaár Erzsébet kiállításmegnyitóján, Pilinszky mögött az ablakkeretben,
Székesfehérvár, 1974. június 23., Szent István Király Múzeum Adattára.

54 A Magvető gondozásában megjelent könyv tervezője: Erdélyi János, fotók: Balla Demeter, Gulyás
János, Kovács Ferenc, a záróképek Fitz Péter felvételei a kiállítás építéséről. Pilinszky a versek
sorrendjén és összetételén kissé változtatott, kikerült a válogatásból az Önarckép, 1974, az Egy
fénykép hätlapjéra, a Hommage à Paul Verlaine, a Kering6, a Levél és bekerült: az Álom és a Gó¬
tika. A kötet előzményéül szolgált a kiállítás katalógusa: Schaár Erzsébet, Pilinszky János meg¬
nyitójával, IKMK D/94, 1974 (Kovalovszky Márta szíves közlése).

+ 187 +