egy-egy műve előtt elmondanám egy-egy újabb versemet, s befejezésül azt, amit neki
8. kép. A költő mint performer, Pilinszky János az Utca megnyitóján, Székesfehérvár,
1974. június 23. Képkocka a Terek című filmből. Szent István Király Múzeum
gyűjteménye, NFEI Filmarchívum és magántulajdon.
A performer a saját testét, valamint személyiségét használja fel témaként, illetve
kifejezési eszközként a műveiben. Pilinszky János a kiállítás által inspirált perfor¬
manszot tartott, szakrális (vagy éppen profán) zarándoklatra hívta a jelenlévőket,
és közben új verseiből olvasott föl. A filmen az alábbi versek hangoznak el: Önarc¬
kép, 1974; Terek, Egy fénykép hátlapjára, Levél" és a Schaárnak ajánlott Auschwitz.?
Itt külön ki kell emelni azt a katartikus erejű beleélést, az elképzelt hanggal való
átlényegülés képességét, mellyel Pilinszky az Egy fényképet mondja. Mintha valóban
a nyolcvanéves" asszony beszélne hozzánk, ő is öreggé, féltő hanggá válik. ?A vers
31 E vers a megnyitó kéziratáról hiányzik, a film tanúsága szerint azonban elhangzott. Lásd uo.
32 A megnyitó kézirata szerint: 1. Önarckép, 1974; 2. Kórkép és hattyudal; 3. Terek; 4. Egy fénykép
hátlapjára; 5. Hommage á Paul Verlaine; 6. Kettő; 7. Öröklét; 8. Keringő; 9. Poszthumusz passió;
10. Auschwitz (Schaár Erzsébetnek), lásd uo., 721—724.
383 Läsd és halld: https://youtu.be/mUl_HAGHPXM?t=658 (Letöltés: 2022. január 10.). A megnyitó
közönségre tett felejthetetlen hatásáról mesél Kovalovszky Márta: Csillaghálóban, I V., szerkesz¬
tette és rendezte Mispál Attila, 2021.