OCR Output

LÍRA ÉS DOKUMENTUM

Károly, Radnóti Miklós, Szabó Lőrinc büsztje, a szomszéd teremben a még élő
kortársról, Mészöly Miklósról mintázott szobrok.

ET F où

7. kep. Schadr Erzsebet, Pilinszky Jänos, Kovacs Peter, F. Petres Eva &s Marx Tamds
(magnóval) a közönség gyűrűjében Schadr Erzsebet kiallitäsmegnyitoöjan,
Székesfehérvár, 1974. június 23. Képkocka a Terek című filmből,

Szent István Király Múzeum gyűjteménye, NFI Filmarchívum és magántulajdon.

Pilinszkyt és Schaárt nemcsak , kölcsönös tisztelet, önzetlen nagyrabecsülés
és a szeretet kötötte össze", de szemléletmódjuk, alkotói módszerük hasonlósá¬
ga is.” A megnyitásra is Schaár Erzsébet kérte föl a költőt. Az ekkor készült fotók
tanúsága szerint a vendégeket előbb a múzeum igazgatóhelyettese, F. Petres Eva
köszöntötte — e mozzanat hiányzik a filmből -, ezután Pilinszky bevezető szavai
következtek:

Esztendeje lehet, hogy letettem a nagyesküt: nem nyitok meg több kiállítást, mivel
a művek vagy önmagukért beszélnek vagy sehogy. Schaár Erzsébet esetében mégis
meg kell szegnem eskümet. Hogy miért? Mivel úgy érzem - s bizonyára ő az első, aki
ezért megbocsát -, hogy művei valahol a mélyben egybevágnak saját művészi-embe¬
ri igyekezetemmel. Formai megoldásként épp ezért egy szokatlan stációjárást válasz¬
tottam. [Nem a képek és versek tematika szerinti, hanem témán-túli tisztelgésképpen,]*°

29 Kovács: Pilinszky közelében, 103; lásd még Kovalovszky Márta elemzését: Schaár Erzsébet 1908-1975,
V. Budapesti Nemzetközi Kisplasztikai kiállítás katalógusa, 1981., in Schaár Erzsébet, 2003, 30.

30 Ez a félmondat nem hangzik el a filmben, viszont a megnyitószöveg kéziratán szerepel. Lásd
Pilinszky János: Schaár Erzsébet kiállításmegnyitója, in uő: Publicisztikai írások, 1999, 721, 903.

+ 185 +