OCR
LÍRA ÉS DOKUMENTUM Károly, Radnóti Miklós, Szabó Lőrinc büsztje, a szomszéd teremben a még élő kortársról, Mészöly Miklósról mintázott szobrok. ET F où 7. kep. Schadr Erzsebet, Pilinszky Jänos, Kovacs Peter, F. Petres Eva &s Marx Tamds (magnóval) a közönség gyűrűjében Schadr Erzsebet kiallitäsmegnyitoöjan, Székesfehérvár, 1974. június 23. Képkocka a Terek című filmből, Szent István Király Múzeum gyűjteménye, NFI Filmarchívum és magántulajdon. Pilinszkyt és Schaárt nemcsak , kölcsönös tisztelet, önzetlen nagyrabecsülés és a szeretet kötötte össze", de szemléletmódjuk, alkotói módszerük hasonlósága is.” A megnyitásra is Schaár Erzsébet kérte föl a költőt. Az ekkor készült fotók tanúsága szerint a vendégeket előbb a múzeum igazgatóhelyettese, F. Petres Eva köszöntötte — e mozzanat hiányzik a filmből -, ezután Pilinszky bevezető szavai következtek: Esztendeje lehet, hogy letettem a nagyesküt: nem nyitok meg több kiállítást, mivel a művek vagy önmagukért beszélnek vagy sehogy. Schaár Erzsébet esetében mégis meg kell szegnem eskümet. Hogy miért? Mivel úgy érzem - s bizonyára ő az első, aki ezért megbocsát -, hogy művei valahol a mélyben egybevágnak saját művészi-emberi igyekezetemmel. Formai megoldásként épp ezért egy szokatlan stációjárást választottam. [Nem a képek és versek tematika szerinti, hanem témán-túli tisztelgésképpen,]*° 29 Kovács: Pilinszky közelében, 103; lásd még Kovalovszky Márta elemzését: Schaár Erzsébet 1908-1975, V. Budapesti Nemzetközi Kisplasztikai kiállítás katalógusa, 1981., in Schaár Erzsébet, 2003, 30. 30 Ez a félmondat nem hangzik el a filmben, viszont a megnyitószöveg kéziratán szerepel. Lásd Pilinszky János: Schaár Erzsébet kiállításmegnyitója, in uő: Publicisztikai írások, 1999, 721, 903. + 185 +