Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000072/0000

Pilinszky János színházi és filmes víziója ma

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Title (EN)
The Theatrical and Cinematic Vision of János Pilinszky Today
Field of science
Irodalomelmélet, összehasonlító irodalomtudomány, irodalmi stílusok / Literary theory and comparative literature, literary styles (13021), Előadóművészet (zene, színháztudomány, dramaturgia) / Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy) (13051)
Series
Károli könyvek. Tanulmánykötet
Type of publication
tanulmánykötet
022_000072/0153
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 154 [154]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000072/0153

OCR

HORVÁTH ZSUZSA bemutatójára 1975. november 27-én került sor a Nemzeti Színházban, Major Tamás rendezésében. Törőcsik Marit tizenhat esztendeje, hogy megismertem. Ritkán éreztem valakiben ennyi ellentmondást, ennyi hamis képzetet, s ugyanakkor tévedhetetlen biztonságot. Amikor , lépett", úgy koncentrált, akár egy artista, aki sose véti el a halálugrás pillanatát. S ez az egyszeri pillanat egyre hatalmasabb teret hódított lényében; törékeny és egyre törékenyebb alkatában gyönyörűen és iszonyúan fölnőtt és elhatalmasodott valami -— szellem, tehetség, igazmondás? -, valami egyszerű és súlyos vasgolyó. Utoljára a Magyar Elektrában láttam. Ahogy szerepét fölépítette: lényegében élete kialakításának története volt. Mindent vállalt, ami hamisság és félreértés volt benne, az utolsó pillanatig visszatartva jobbjában azt a bizonyos vasgolyót, amit csak Szophoklész jobbja volt képes hasonló biztonsággal elgördíteni, hogy ledöntse vele az úgy-ahogy fölállított bábukat. Szegény kis kócos Elektra, élete minden esetlegességét egyetlen dobással igazsággá semmisítette. És ez a pillanat már nem volt se itt, se ott, se régen, se mostan. Egy veszendőségre ítélt kreatúra betanult szavakkal, parókával a fején, egy pillanatra föltépte a világ szövetét." A hatvanas évek elejétől gyakran hívták külföldi szereplésekre Pilinszkyt (1963 Párizs; 1965 Lengyelország, Svájc, Bécs; 1966 Jugoszlávia; 1967 Bécs, Párizs, London, Róma, Belgrád; 1968 Párizs; 1969 London, Gdansk), idegen nyelvű köteteinek fordítási előmunkálatai is ebben az időben kezdődtek meg. Ez a tény talán párhuzamba állítható avval, hogy 1964 után Pilinszky nem írt hivatalos színházi kritikákat magyarországi előadásokról, viszont azzal párhuzamosan külföldi példák, minták, műhelyek, alkotók felé kezdett orientálódni, amit a lengyel Grotowski és az angol Robert Wilson neve fémjelez. Ugyanakkor Pilinszky színházeszménye kibővült a nyugati útjai és művészi kapcsolatai révén a korabeli európai drc-ámairodalomból és bizonyos színházi irányzatok motívumaiból vett inspirációkkal, hatásokkal. Tanulmányomban egy rövid időszak sajátos orientációjára szerettem volna rávilágítani, arra a tényre, hogy az 1961 és 1964 között a magyar színházi élet akkor modernnek, elmélyültnek, kiemelkedőnek számító műhelyei, színházai minden valószínűség szerint felkeltették ugyan Pilinszky érdeklődését, értékelte, elismerte értékes művészi megoldásaikat, de alakulóban lévő színházkoncepciója, a modern színházról való művészi gondolkodása más irányba, irányokba vezette. 14 Pilinszky: Törőcsik Mari a színpadon, 284. e 152"

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1867 px
Image height
2671 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1.06 MB
Permalink to jpg
022_000072/0153.jpg
Permalink to ocr
022_000072/0153.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu