OCR Output

MACZÁK IBOLYA

világban — mindannyian, bár nem mondhatjuk, hogy „egyidejüleg”, hiszen &ppen az
időnek megszűnése feltételezi, hogy mindannyian léteznek. A múlandóság mindenütt egy
gyökeresen mély létezésbe hullik. És ezért: földi egzisztenciánknak minden figuráját nem
csupán időbeli korlátok között kell használnunk, hanem — amennyire csak bírjuk — bele

kell ágyaznunk őket azokba a magasabb értelemmezőkbe, amelyekben részesedünk.""

Vagyis Rilke koncepciójában egy sajátos túlvilágértelmezést fogalmazott meg,
amelynek művészi ábrázolására is kísérletet tett — s amely mély benyomást
gyakorolhatott Pilinszkyre is.

Amint tehát a fenti példák is alátámasztják, Rainer Maria Rilke egyes motívumai
és időkoncepciója meghatározhatta Pilinszky dramatikus műveinek szerkezetét is.
A Malte Laurids Brigge feljegyzései című kisregény párizsi kárpitjai pedig filoló¬
giai kapcsolatot is jelenthetnek a Pilinszky-életművel.

SÍREMLÉK-MEDVE

Fontos megemlíteni, hogy Pilinszky gyakorlatában ismerünk analóg történetet,
amikor is (nagy valószínűséggel) egy kiállítási kompozíció nyomán alakította ki
saját , nagánmitológiáját , amely komoly hatást gyakorolt műveinek dramatur¬
giájára. Síremlék című színdarabja 1972-ben született meg — témája a szerelem
elmúlása, gyásza. Egyes értelmezések szerint maga a darab is egyfajta mementó,
síremlék, ám a szerző egy írásában úgy nyilatkozott, hogy darabírásra egy sze¬
relmét ábrázoló fénykép ihlette." A fotót mellékelte is e cikkéhez," kiemelve annak

sajátos hangulatát — és a rajta szereplő hölgy szoborszerűségét. Mivel a darab szö¬

vegében is visszatérő elem, hogy főszereplője , szép, mint egy síremlék", " , olyan,

mint egy etruszk szarkofág", " egyértelműnek tűnt a címválasztás eredete.

16 Rainer Maria Rilke: Levelek, 4. köt., ford. Báthori Csaba, Budapest, Napkút, 2014, 290.

” Pilinszky Janos: Hogyan és miért?, in uő: Publicisztikai írások, Budapest, Petőfi Irodalmi Múze¬
um, 2011. https://reader.dia.hu/document/Pilinszky_Janos-Publicisztikai_irasok-129 (Letöltés:
2022. január 8.)

18 A fénykép valójában egy kapcsolódó képsorozat része. (Erről bővebben: Lukács Ágota: Filmtekercs
Pilinszky Janos taborhegyi felvételeivel, Irodalmi Magazin, IX. évf., 2021/3, 43-46. A szerzői
instrukció szerint ez a Síremlék című dráma díszlete is: , Lombokkal túlzsúfolt kert. A levelek
közti kerti ágyon gyönyörű nő fekszik. [...] A fehérre meszelt kőpadon hatalmas, fekete medve ül.
[...] Előtte a bemeszelt kőasztalon üveg vörösbor, pohár." Pilinszky János: Síremlék, in uö: Szép¬
próza, Budapest, Petőfi Irodalmi Múzeum, 2011. https://reader.dia.hu/document/Pilinszky. Janos¬
Szepproza-614 [Letöltés: 2022. január 8.])

5 Pilinszky: Síremlék.

20 Uo.

s 114 +