Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000072/0000

Pilinszky János színházi és filmes víziója ma

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Title (EN)
The Theatrical and Cinematic Vision of János Pilinszky Today
Field of science
Irodalomelmélet, összehasonlító irodalomtudomány, irodalmi stílusok / Literary theory and comparative literature, literary styles (13021), Előadóművészet (zene, színháztudomány, dramaturgia) / Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy) (13051)
Series
Károli könyvek. Tanulmánykötet
Type of publication
tanulmánykötet
022_000072/0115
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 116 [116]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000072/0115

OCR

MACZÁK IBOLYA világban — mindannyian, bár nem mondhatjuk, hogy „egyidejüleg”, hiszen &ppen az időnek megszűnése feltételezi, hogy mindannyian léteznek. A múlandóság mindenütt egy gyökeresen mély létezésbe hullik. És ezért: földi egzisztenciánknak minden figuráját nem csupán időbeli korlátok között kell használnunk, hanem — amennyire csak bírjuk — bele kell ágyaznunk őket azokba a magasabb értelemmezőkbe, amelyekben részesedünk."" Vagyis Rilke koncepciójában egy sajátos túlvilágértelmezést fogalmazott meg, amelynek művészi ábrázolására is kísérletet tett — s amely mély benyomást gyakorolhatott Pilinszkyre is. Amint tehát a fenti példák is alátámasztják, Rainer Maria Rilke egyes motívumai és időkoncepciója meghatározhatta Pilinszky dramatikus műveinek szerkezetét is. A Malte Laurids Brigge feljegyzései című kisregény párizsi kárpitjai pedig filológiai kapcsolatot is jelenthetnek a Pilinszky-életművel. SÍREMLÉK-MEDVE Fontos megemlíteni, hogy Pilinszky gyakorlatában ismerünk analóg történetet, amikor is (nagy valószínűséggel) egy kiállítási kompozíció nyomán alakította ki saját , nagánmitológiáját , amely komoly hatást gyakorolt műveinek dramaturgiájára. Síremlék című színdarabja 1972-ben született meg — témája a szerelem elmúlása, gyásza. Egyes értelmezések szerint maga a darab is egyfajta mementó, síremlék, ám a szerző egy írásában úgy nyilatkozott, hogy darabírásra egy szerelmét ábrázoló fénykép ihlette." A fotót mellékelte is e cikkéhez," kiemelve annak sajátos hangulatát — és a rajta szereplő hölgy szoborszerűségét. Mivel a darab szövegében is visszatérő elem, hogy főszereplője , szép, mint egy síremlék", " , olyan, mint egy etruszk szarkofág", " egyértelműnek tűnt a címválasztás eredete. 16 Rainer Maria Rilke: Levelek, 4. köt., ford. Báthori Csaba, Budapest, Napkút, 2014, 290. ” Pilinszky Janos: Hogyan és miért?, in uő: Publicisztikai írások, Budapest, Petőfi Irodalmi Múzeum, 2011. https://reader.dia.hu/document/Pilinszky_Janos-Publicisztikai_irasok-129 (Letöltés: 2022. január 8.) 18 A fénykép valójában egy kapcsolódó képsorozat része. (Erről bővebben: Lukács Ágota: Filmtekercs Pilinszky Janos taborhegyi felvételeivel, Irodalmi Magazin, IX. évf., 2021/3, 43-46. A szerzői instrukció szerint ez a Síremlék című dráma díszlete is: , Lombokkal túlzsúfolt kert. A levelek közti kerti ágyon gyönyörű nő fekszik. [...] A fehérre meszelt kőpadon hatalmas, fekete medve ül. [...] Előtte a bemeszelt kőasztalon üveg vörösbor, pohár." Pilinszky János: Síremlék, in uö: Széppróza, Budapest, Petőfi Irodalmi Múzeum, 2011. https://reader.dia.hu/document/Pilinszky. JanosSzepproza-614 [Letöltés: 2022. január 8.]) 5 Pilinszky: Síremlék. 20 Uo. s 114 +

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1867 px
Image height
2671 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1.05 MB
Permalink to jpg
022_000072/0115.jpg
Permalink to ocr
022_000072/0115.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu