OCR Output

Soós SÁNDOR

A jaspersi meghatározás szerint vizsgálva a buddhista filozófia, keleti filozó¬
fia, zen filozófia szóösszetétel a közbeszéd része, másfelől ilyen címmel lexikon¬
cikkek, tanulmányok, önálló kötetek születnek. A terminusok tehát verbálisan
létezők tartalmuk igazságának vizsgálatától függetlenül.

3. ,az igazság keresését jelenti”!!

Jaspers értelmezése, mely szerint az igazság keresése a filozófia legbelső lénye¬
ge és definíciója, egyenesen megjelenik a távol-keleti bölcseleti rendszerekben,
és a Sákjamuni Buddha életének deklarált sarokpontját jelentette. Ám a korai
buddhizmus lételméleti kérdésekről nem értekezett, rendszerezett bölcseleti
vizsgálódásának tárgyaként magát az embert, a tapasztalás és az elmeműködés
formáit tekintette. Ezért közelebb állt a 19. században megszülető kísérleti pszi¬
chológiához, mint a hagyományos értelemben vett nyugati filozófiához.

Gyökeresen megváltozott a helyzet a buddhizmus második nagy korszakának
beköszöntésével.

A BUDDHIZMUS MINT FILOZOFIA

A mahájána megszületésével a buddhizmus lételméleti kérdéseket vizsgáló fi¬
lozófiai úttá is vált, hiszen a megfogalmazás terébe emelte a megszabadulás és
a tudat végső elemeit. Ezt a Sákjamuni Buddha eredetileg kihangsúlyozottan
kerülte", kiemelve, hogy az emberi élet a törekvés ideje, amelyben a pusztán
bölcseleti kérdések vizsgálatára egész egyszerűen nincs idő." A végső valóság
a megszabadulásban önmagától feltáruló" és kifejezéseken túli, az emberben
felmerülő, és a létre vonatkozó kérdések a beteljesedettségben kapnak választ.
Az igazság megfogalmazása utáni belső igény tudati aspektusai végül elvezettek
a bölcselkedő buddhizmus megjelenéséhez. A , tematikus" mahájána szútrák
allegorizálva bár, de ismeretelméleti kérdéseket mutatnak be és járnak körül,
mondandójukat Buddhák (és a Buddha), valamint bódhiszattvák" szájába adva.

u „Dieser Sinn des Wortes besteht bis heute: das Suchen der Wahrheit...” Uo., 13.

Mircea Eliade: A jóga, Budapest, Európa Könyvkiadó, 1996, 202.

3 Lasd: ,Malunkjaputta” [Maddzsima Nikaja 63.], Vekerdi Jézsef (szerk.): Buddha beszédei, Bu¬
dapest, Helikon Kiadö, 1989, 139-142. http://terebess.hu/keletkultinfo/buddhabeszed2.html
(Letöltes: 2012. äprilis 28.)

Läsd: Dhammapada. Az ereny ütja, 353. vers: „Kire mutathatnek? / Mindentudö vagyok, min¬
dent legyőző, / mindenben tiszta, mindenről lemondó; / megszűnt a szomj: íme szabad vagyok
már, / a teljes tudás feltárult magától." Fórizs László (ford.): Dhammapada. Az erény útja,
Budapest, Farkas Lőrinc Imre Kiadó, 1994, 143.

A mahájána központi tanítása szerint a tökéletességet elért, de minden élőlény üdvösségéért
a változások világában szabad akaratából megmaradt személy. A mahájána panteon igen sok
bódhiszattva alakját tartalmazza.

+ 286 +