HATÁROK ÉS (TILTOTT) HATÁRÁTLÉPÉSEK — KUROSZAVA MACBETH-FILMJE
kitisztul előtte minden? Hogy a jóslatok önmagukban csak a levegőben lebegő
szavak, és csak az emberi cselekedetek által válnak a valóság — jelen, jövő — ré¬
szeivé? Ezen a ponton akár azt is mondhatjuk, már mindegy. Innen csak előre
lehet menekülni, és ezt egy pillanat alatt megérti Vasizu is. Olyan rövid idő alatt,
amennyi idő ahhoz kell, hogy egy nyílvessző célba érjen. Bár az első nyílvessző
után, amit kilő rá az egyik katonája, még vitába száll az embereivel, de ez is csak
egy-egy mondat, hiszen már ennek sincs értelme.
A csapatosan érkező nyílvesszők minden menekülési kísérletet behatárolnak.
Akárhányszor is próbálkozik Vasizu balra, jobbra, vagy a lépcsőn felfele mene¬
külni, egy adag nyílvessző elzárja útját. Az akárhányszori próbálkozás pedig
pontosan tizenegy, vagyis ahányszor annak idején Mikivel megpróbáltak kijutni
az erdőből. Látszólag ott még kijutott a ,pókhálóból", de valójában végig csak
egy ragadós pókfonálon lépkedett tovább, egészen a végzetéig. Az utolsó, halálos
nyílvessző után elindul lefelé a lépcsőn, talán még szembeszállna az egész had¬
sereggel, hiszen a kardjáért nyúl, de már csak az adatik meg neki, hogy a saját
emberei előtt hulljon a porba, ködbe.
A tiltott határátlépések természete, avagy természetellenessége
Ahogy a filmben, úgy a valós életben is számtalan olyan határátlépés színesíti
életünket, amit minden további nélkül megtehetünk, nem tiltja sem a társa¬
dalom, amiben élünk, sem a magunkban lévő erkölcsi rend. Természetesnek
vesszük ezeket.
Az, hogy bizonyos határok átlépése egyértelműen tilos, leginkább magától
értetődőnek tűnik, és még csak nem is gondolunk arra, hogy vajon ezek egyiké¬
nek átlépését valaha is fontolgatjuk-e majd. Vasizu sincs ezzel másként. A jóslat
napjáig vélhetően sosem fordult meg a fejében, hogy mérlegelnie kellene urának
titkos legyilkolását, vagy éppen gyerekkori barátjáét. Mindezek nemcsak a józan
eszével, természetével ellenkezőek, de egyértelműen tiltottnak is számítanak,
hiszen másképpen káoszba fordult volna az emberiség.
A tiltott határátlépéseknek a Természettel való szembenállását kifejezendő,
Kuroszava három, vizuálisan rendkívül expresszív elemet alkalmaz. Ezekkel ha¬
tärozza meg pontosan a mär a macbeth-i dilemmän is túlmutató koncepcióját.
A filmbeli megjelenés időrendjét tekintve az első Miki lovának ellenszegülése.
Vasizu vacsorára hívja a vezető beosztásban lévőket, tulajdonképpen saját maga
ünneplésére. Bár Mikit is meghívta az esti alkalomra, ezzel együtt már egy bér¬
gyilkosnak is kiadta a megbízást, hogy ne érhessen oda. Amikor Miki indulni
készül — fia lebeszélné róla, mert rosszat sejt — a lovát négy szolga is alig bírja
rávenni, hogy teljesítse ura akaratát. A természet és az ember közötti kapcsolat