OCR Output

FARKAS GYÖRGY

egyik remek szimbóluma a ló. Az ember által megszelídített állat, ami állat létére
is intelligens társa az embernek, megtestesíti a természet erejét, szabadságát, de
képviseli egyben az ember efölötti uralmának, irányításának látszólagosságát is
ebben a jelenetben.

A következő ellenkezése a természetnek a végső csata előtti éjszaka. A kas¬
télyban Vasizu és a haditanács üldögél némán, mivel senkinek sincs egy épkéz¬
láb javaslata sem, hogy mit kellene tenni, hiszen érzik, Vasizu ezt már valahol
régen elrontotta, letéríthetetlen úton halad minden a végzete felé. Ekkor mada¬
rak özönlik el az épületet. Mivel ismerjük a Macbeth történetvezetését, mi már
gyanakodhatunk arra, a madarak nem valami csoda folytán kerültek elő, hanem
az ellenség most kezdte el az erdőt kivágni, így a madarak kénytelenek költözni.
Ez rávilágít arra is, hogy a jóslatokat sem kellett volna szó szerint vennie, mert
lehetséges, hogy van egy objektív nézete is a néhány mondatban megfogalmazott
jövőképnek. Mindenki rossz óment emleget a teremben, csak Vasizu mond ellent.
Miért lenne rossz ómen?

Azonban az emberek megérzése ebben az esetben nem csal. Nem egyszerűen
az elzavart madarakról van szó, hanem arról, hogy Vasizu tiltott határátlépései
ellen a természet tiltakozik. Nem más okból, mint hogy ezek a határátlépések
természetellenesek, és felborítják a létezéshez szükséges harmóniát.

A természet végső vétója Vasizu ellen, amikor az erdő indul ellene. Persze itt
is mondhatnánk, csupán az emberek azok, akik viszik a faágakat, szó sincs sem¬
miféle reakcióról a természet részéről. Ami egyfelől igaz, másfelől természetesen
szimbólumokról beszélünk, végül pedig, ahogy létezik a filmbéli világban olyan
szellem, aki jóslatokkal szédíti Vasizu fejét, éppen úgy létezhet a természetet
képviselő szellemi entitás, ami ezeket a reakciókat irányítja. Kuroszava aktuáli¬
san is érvényes gondolata szerint végső soron elbukik az az ember (emberiség),
aki áthágja a Természet (saját természetének) határait.

BIBLIOGRÁFIA

BLooM, Harold: An Essay, in Burton Raffel (ed.): The Annotated Shakespeare
Macbeth, London, Yale University Press, 2005.

BRADLEY, A. C.: Shakespeare tragikus jellemei, Budapest, Palatinus, 2001.

CARDULLO, Bert: ,,1 Am Simply a Maker of Films”: A Visit with the Sensei of the
Cinema”, in Bert Cardullo (ed.): Akira Kurosawa interviews, Jackson, University
Press of Mississippi, 2008.

+ 278 +