OCR
426 V. A MODERNIZÁLÓDÁS helyet kaptak vásári sátrak. Ez oda vezetett, hogy a búcsúba érkezők a Szék útján már a templom, illetve a nagymise felé haladva gyakorlatilag végig árusok között mennek: fegyelmezettebbnek kell lenniük ahhoz, hogy ne kezdjenek nézelődni, vásárolni. Ez ketté is választja a résztvevőket: a keresztaljákban érkezők közül csak elvétve lépnek ki a sorból, mások, főként a kis csoportokban vagy egyénileg érkezők valamivel többet megengednek maguknak. Ilyenkor főként az italok és a kis összecsukható székek kelendőek. A nyeregbe az árusokat a búcsú napjaiban még nem engedték fel (ahogy ez máskor, például az Ezer Székely Leány-találkozón megtörténik). Oda és a kápolnák környékére csupán néhány mozgóárus juthatott be jelvényekkel, emlékérmekkel. A rendezők ezekről a helyekről rendre el szokták küldözgetni az alkalmi zöldágárusokat is. Az eddigiekből már láthattuk, hogy ami a vásári árusok kínálatát illeti, e téren a ,szokásos? választék érvényesül. Mézeskalácsot a búcsúban rendszeresen lehetett kapni több csikrakosi árusnál. Nekik otthon nem volt üzletük, csak vásárokba jártak. A búcsú idején otthon aludtak. Szalmakalaposok több évben is a Bögöz községhez tartozó Dobóból érkeztek. Néhány érdekesebb árucikk említést érdemel. 1993-ban kapható volt II. János Pált ábrázoló ,olcsó pápakép". Az eladó egy parajdi diák, aki hat hónapos népfőiskolai tanfolyamon tanult Budapesten. A kilencvenes években felszaporodott a műsoros kazettaárusok száma, akik hangszórón keresztül reklámozták lakodalmas rock vagy székely himnuszos kazettáikat, s ezek hangja keveredett a búcsúra vonulók Mária-énekeivel. Noha a búcsúban természetesen érvényes a szesztilalom, csendesebb helyeken vagy éjszaka és hajnalban teljes lelki nyugalommal ärusitottak sört, tömény szeszt. Némely áruféleségeken a kilencvenes években még az edzettebb helybeliek is meglepődtek, mint például a kabátfélék, ruhafélék, vagy a drága perzsaszönyegek („ki jön annyi penzzel?!”). Az első néhány évben rendszeresen lehetett lätni autöjukböl ärusitökat: szalmakalapos például a visszapillantó tükröt használta a próbához. Moldvai kegyszoborés szentképárus hasonlóképp a kocsi tetejére és elejére rakodott ki. A moldvaiak olaszországi vendégmunkájának egyik következménye, hogy a búcsúban feltűntek olasz eredetű szobrok és képek, például lourdes-i, fatimai Máriák, vagy ilyen képekkel és feliratokkal kidíszített gyertyák. Más alkalmi vagy rögtönzött megoldások is gyakoriak. A Csibész Alapítvány fiataljai az iskola elé telepedtek le az útszélre, és jobb híján megfogtak és kihoztak egy tanári asztalt a munkájukhoz. Volt, aki a lakóháza ablakából árult kólát, édességet saját maga vagy a kisfia segítségével. A Kallós Alapítvány lemezét az út szélén, egy kerítés párkányáról árulta az alapítvány titkárnője. Óvatosaknak kell lenniük a tűzzel dolgozó árusoknak: micsesek, kürtőskalácsosok, pattogatott kukoricások tartoznak ide. Egy részük faszenet, másik részük gázpalackot használ. Aktív tűzvédelemre utaló tárgyakat (oltókészülékek, vizes tartályok) ilyeneknél csak elvétve lehetett látni.