helyet kaptak vásári sátrak. Ez oda vezetett, hogy a búcsúba érkezők a Szék útján
már a templom, illetve a nagymise felé haladva gyakorlatilag végig árusok között
mennek: fegyelmezettebbnek kell lenniük ahhoz, hogy ne kezdjenek nézelődni, vá¬
sárolni. Ez ketté is választja a résztvevőket: a keresztaljákban érkezők közül csak
elvétve lépnek ki a sorból, mások, főként a kis csoportokban vagy egyénileg érke¬
zők valamivel többet megengednek maguknak. Ilyenkor főként az italok és a kis
összecsukható székek kelendőek.
A nyeregbe az árusokat a búcsú napjaiban még nem engedték fel (ahogy ez
máskor, például az Ezer Székely Leány-találkozón megtörténik). Oda és a kápol¬
nák környékére csupán néhány mozgóárus juthatott be jelvényekkel, emlékér¬
mekkel. A rendezők ezekről a helyekről rendre el szokták küldözgetni az alkalmi
zöldágárusokat is.
Az eddigiekből már láthattuk, hogy ami a vásári árusok kínálatát illeti, e téren
a ,szokásos? választék érvényesül. Mézeskalácsot a búcsúban rendszeresen lehe¬
tett kapni több csikrakosi árusnál. Nekik otthon nem volt üzletük, csak vásárokba
jártak. A búcsú idején otthon aludtak. Szalmakalaposok több évben is a Bögöz
községhez tartozó Dobóból érkeztek.
Néhány érdekesebb árucikk említést érdemel. 1993-ban kapható volt II. János
Pált ábrázoló ,olcsó pápakép". Az eladó egy parajdi diák, aki hat hónapos nép¬
főiskolai tanfolyamon tanult Budapesten. A kilencvenes években felszaporodott
a műsoros kazettaárusok száma, akik hangszórón keresztül reklámozták lakodal¬
mas rock vagy székely himnuszos kazettáikat, s ezek hangja keveredett a búcsúra
vonulók Mária-énekeivel. Noha a búcsúban természetesen érvényes a szesztilalom,
csendesebb helyeken vagy éjszaka és hajnalban teljes lelki nyugalommal ärusi¬
tottak sört, tömény szeszt. Némely áruféleségeken a kilencvenes években még az
edzettebb helybeliek is meglepődtek, mint például a kabátfélék, ruhafélék, vagy
a drága perzsaszönyegek („ki jön annyi penzzel?!”).
Az első néhány évben rendszeresen lehetett lätni autöjukböl ärusitökat: szalma¬
kalapos például a visszapillantó tükröt használta a próbához. Moldvai kegyszobor¬
és szentképárus hasonlóképp a kocsi tetejére és elejére rakodott ki. A moldvaiak
olaszországi vendégmunkájának egyik következménye, hogy a búcsúban feltűntek
olasz eredetű szobrok és képek, például lourdes-i, fatimai Máriák, vagy ilyen ké¬
pekkel és feliratokkal kidíszített gyertyák.
Más alkalmi vagy rögtönzött megoldások is gyakoriak. A Csibész Alapítvány
fiataljai az iskola elé telepedtek le az útszélre, és jobb híján megfogtak és kihoz¬
tak egy tanári asztalt a munkájukhoz. Volt, aki a lakóháza ablakából árult kólát,
édességet saját maga vagy a kisfia segítségével. A Kallós Alapítvány lemezét az út
szélén, egy kerítés párkányáról árulta az alapítvány titkárnője.
Óvatosaknak kell lenniük a tűzzel dolgozó árusoknak: micsesek, kürtőskalá¬
csosok, pattogatott kukoricások tartoznak ide. Egy részük faszenet, másik részük
gázpalackot használ. Aktív tűzvédelemre utaló tárgyakat (oltókészülékek, vizes
tartályok) ilyeneknél csak elvétve lehetett látni.