8. ITTASAN OKOZOTT KÖZÚTI BALESETEK " 171
Forrás: Saját szerkesztés KSH-adatok alapján
2001-2019 között az ittasan okozott baleseteket leggyakrabban személygépko¬
csival követték el (8.2. ábra). Jól látható, hogy 2001-től jelentősen emelkedett a
személygépkocsival elkövetett ittas balesetek száma — a 2005-ös csökkenést le¬
számítva -— egészen 2007-ig. A zéró tolerancia bevezetését követően meredeken
csökkenni kezdett az ittasan okozott balesetek száma, és évi 800-900 közötti
esetszámmal stagnált 2010 és 2017 között. Az utolsó két vizsgált évben vala¬
mivel kevesebb mint 800 ittas közúti balesetet okoztak személygépkocsival.
A személygépkocsi-vezetők után leggyakrabban a kerékpárosok okoznak
ittasan balesetet. A kerékpárral okozott balesetek száma viszonylag egyenlete¬
sen alakul a vizsgált időszakban, egyes években — 2003, 2006, 2011 - nagyobb
mértékű csökkenést mutat, 2016-ot követően alacsonyan stagnál.
Ezután a legtöbb ittas balesetet 2004-ig a gyalogosok, ezt követően pedig
2019-ig a segédmotoros kerékpárral közlekedők okozták.
8.3. ábra. Ittasan okozott balesetek az összes baleset százalékában,
a forgalomban betöltött szerep szerint (90)
a
a
14
30
23
20
15
I ge ae mm sz — — ss
a a et a i
0 s v
Boil Boz 2011 Nye mis Bold
m loiorkerekpär-vezeiö os Sremélgiphocsi-vereté
© Teherpt phonon wees Audi swt
x Keréhgurin — gelesen nb pâr rene
À lat crivel vont parm hae semi Egyeb járművek vezetők
ns Gyalogozok Lite egyéb
Forrás: Saját szerkesztés KSH-adatok alapján
A járműveket részletesebben vizsgálva (8.3. ábra) 2011 és 2016 között azt lát¬
hatjuk, hogy az élő állati erővel vont járművek hajtói körében követnek el leg¬
nagyobb arányban ittas balesetet -— ugyan az esetszám nagyon alacsony, 2016¬
ban összesen tíz ilyen baleset történt - , illetve a segédmotorkerékpár-vezetők