OCR
170 = KUTROVATZ KITTI - GELENCSER ANNA Forrás: Saját szerkesztés KSH-adatok alapján Az összes baleset alakulását vizsgálva megállapítható, hogy alapvetően csökkenő tendencia jellemzi az ittasan okozott baleseteket. 1994-ben, 1996 és 1998 között, majd 2000 és 2004 között növekedés volt tapasztalható az összes baleset és az ittasan okozott balesetek tekintetében is. 2004 és 2007 között pedig szinte stagnált a balesetek száma. 2007-től jelentős csökkenés ment végbe 2012-ig, ebben az évben volt a vizsgált időszakban mért legkevesebb baleset is. 2012-2018 között további enyhe növekedés figyelhető meg a balesetek számában, ez a tendencia 2019-ben tört meg. A csökkenő tendencia az ittasan okozott balesetek esetén is 2008-tól szembetűnő, ami 2019-ig szinte folyamatos. Az ittasan okozott balesetek tekintetében a jelentős változást magyarázhatja a jogszabályi környezet változása, ugyanis 2008-tól kezdve érvényesül Magyarországon a Zéró tolerancia. Mindez azért járulhatott hozzá az ittasan okozott közúti balesetek számának kedvező alakulásához, mert a szigorítás következtében vélhetően kevesebb alkoholt fogyasztottak a vezetők a szankcióktól való félelem miatt. Az ittasan okozott balesetek számának csökkenésével megfigyelhető, hogy az így történt balesetek száma az összes balesethez viszonyítva is csökkent. Míg az első vizsgált időszakban, 1990-ben az az összes baleset 15,396-át okozták ittasan, addig ez szám 2007-ben 13,890-ra, 2019-re pedig 8,490-ra csökkent. 8.2. ábra. ittasan okozott balesetek száma, a forgalomban betöltött szerep szerint | SM) | HI | 400) | 200 | oi Ti il hil 0 | | Ul i ín a F ár 2) | 2 20K FO Died DEE TT Or ODO MO E DB ME SZÜ TÉN TORR Oe 6 Molorkortkpdr nee Ecoikpar + pen keré par Esyeb river a Gyalagen