Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000036/0000

Magyarnyelv-tanítás gyermekeknek

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Schmidt Ildikó, Nagyházi Bernadette
Title (EN)
Teaching Hungarian to Children
Field of science
Nyelvoktatás és nyelvtanulás / Education and learning of languages (12839)
Series
Károli könyvek. Jegyzet
Type of publication
monográfia
022_000036/0089
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 90 [90]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000036/0089

OCR

7.7. NYELVTANTANÍTÁS A DIALÓGUSALAPÚ NYELVTANÍTÁSI MÓDSZERBEN Alapdialógus további javasolt elemek —Mi rajzolsz? cicát, virágot, házat, autót stb. —Kutyát. —De szép! —Mit szeretsz releváns főnévi igenevek, igazodva a gyerekek prefecsinálni? renciáihoz —Biciklizni. És te? —Rajzolni. —Jössz játszani? Az elutasítás és belegyezés formái: -Nincs kedvem. Nincs kedvem./Nem érek rá./Most nem tudok. — De kár! —De kár! Szívesen. Igen, menjünk!/]Jó ötlet!- Akkor gyere!/De jo, menjünk! 4. táblázat: Nyelvtani elemek bemutatása dialógusokban Mivel nem , szabályként", paradigmasorként mutatjuk be a formai elemeket, eltérhetünk az egyszerűtől a bonyolultabb felé haladás elvétől, és olyan, nehéznek tartott nyelvtant is korán be tudunk vezetni, amelyet pusztán a forma oldaláról megközelítve kisgyermekek esetén nehéz lenne eredményesen megtanítani. Így történhet meg, hogy olyan formákat ismertethetünk, akár egészen kezdőknek és kisebb gyerekeknek is, amelyek a felnőtteknek szánt nyelvkönyvek haladó szintjein jelennek meg. A dialógus nem a rendszer, hanem a használat szintjén prezentálja a nyelvtani elemeket, ezzel meg is könnyíti elsajátításukat. Ilyen lehet pl. a felszólító módú igealak, melynek létrehozása során számtalan fonetikai változás következhet be. Emiatt, illetve igen bonyolult képzési rendszere miatt a jelenleg használatos, felnőtteknek szánt nyelvkönyvek csak középhaladó szinten vezetik be. A felszólító mód tanításakor az iskolába járó gyermekeknél azonban legtöbbször nem üres lappal indulunk; támaszkodhatunk a nyelvi vagy beszédpanelként elsajátított háttértudásra. Az iskolai környezet megtámogatja ennek a nehéz formának a megismerését: a gyerekek az iskolában az első naptól kezdve már igen sok tanári instrukcióval találkozhattak. Ahhoz, hogy boldoguljanak az iskolai mindennapokban, mielőbb szükség van arra, hogy ezeket a formákat legalábbis megértsék. Kezdetben azonban elegendő bemutatni a gyermekeknek az E/2. személyű, majd a T/2. személyű igealakokat, mégpedig +89 +

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1751 px
Image height
2480 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
929.33 KB
Permalink to jpg
022_000036/0089.jpg
Permalink to ocr
022_000036/0089.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu