Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000036/0000

Magyarnyelv-tanítás gyermekeknek

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Schmidt Ildikó, Nagyházi Bernadette
Title (EN)
Teaching Hungarian to Children
Field of science
Nyelvoktatás és nyelvtanulás / Education and learning of languages (12839)
Series
Károli könyvek. Jegyzet
Type of publication
monográfia
022_000036/0088
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 89 [89]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000036/0088

OCR

7. A DIALÓGUS ALAPÚ NYELVOKTATÁS szervező erő nem egy-egy nyelvi forma, hanem egy-egy beszédszándék, amelynek kifejezése valamilyen egyszerű nyelvi elemmel történik. Mivel nem ragaszkodunk a nyelvtani anyag egymásra építéséhez, a szóbeli kezdő szakaszban az anyag rendkívül rugalmas: a haladási menetet nem rögzítik, nem határozzák meg a grammatikai ismeret hiányából adódó kötöttségek. A tanítandó anyag moduláris szerkezetű: az egyes témák az aktuális tanítási helyzetnek megfelelően felcserélhetők, kihagyhatók. Ebben a szakaszban nincs az órának kizárólagosan nyelvtant tanító része: a nyelvi formákat is egy-egy dialógus — kérdés és válasz — szemlélteti. Ez a szemléltetés nem kívánja meg, hogy egy-egy nyelvi elem esetében annak teljes paradigmáját egyszerre tanítsuk, így nem is terheli meg túlzottan a gyermekkorú nyelvtanulót. Erre különösen azért van szükség, mert a gyermekek anyanyelvi tudatossága, anyanyelvük formai rendszerének ismerete sok esetben nem teljes; kicsi gyermekeknél hiányozhatnak is azok a fogalmak, melyekkel a felnőtt korú nyelvtanuló az idegen nyelv formakincsét rendszerezheti. A korábban a szókincs tanítására javasolt párbeszéd (Mit csinálsz? — Olvasok.) jól körülhatárolható nyelvi formát tartalmaz (a válaszban9: E/1. személyű ragozott igealakot. Ehhez hasonló, tudatosan megválasztott, előkészített dialógusokkal be tudunk mutatni többféle nyelvtani formát, melyeket azonnal a funkciójukkal együtt ismertethetünk meg, ami a száraz, drillezett nyelvtantanulás helyett a nyelv formai odalát is érdekessé, érthetővé, funkcionálissá teszi. Ez a módszer alkalmas a különböző igealakok bemutatása mellett a névszói deklináció eseteinek bemutatására is, mégpedig olyan módon, hogy az természetessé válik: kérdésekre adott válaszként. A 4. táblázat néhány példát tartalmaz a nyelvtani elemek dialógus alapú bemutatására. Alapdialógus további javasolt elemek —Mit csinálsz? tanulok, tévézek, írok, táncolok, játszom —Olvasok. Es te? —Rajzolok. —Hová mész? a cukrászdába, a boltba, a belvárosba, a parkba —A játszótérre. moziba, bábszínházba —De jó neked! úszni, vásárolni, fürödni, biciklizni « 88 «

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1751 px
Image height
2480 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
973.88 KB
Permalink to jpg
022_000036/0088.jpg
Permalink to ocr
022_000036/0088.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu