OCR
7. A DIALÓGUS ALAPÚ NYELVOKTATÁS szervező erő nem egy-egy nyelvi forma, hanem egy-egy beszédszándék, amelynek kifejezése valamilyen egyszerű nyelvi elemmel történik. Mivel nem ragaszkodunk a nyelvtani anyag egymásra építéséhez, a szóbeli kezdő szakaszban az anyag rendkívül rugalmas: a haladási menetet nem rögzítik, nem határozzák meg a grammatikai ismeret hiányából adódó kötöttségek. A tanítandó anyag moduláris szerkezetű: az egyes témák az aktuális tanítási helyzetnek megfelelően felcserélhetők, kihagyhatók. Ebben a szakaszban nincs az órának kizárólagosan nyelvtant tanító része: a nyelvi formákat is egy-egy dialógus — kérdés és válasz — szemlélteti. Ez a szemléltetés nem kívánja meg, hogy egy-egy nyelvi elem esetében annak teljes paradigmáját egyszerre tanítsuk, így nem is terheli meg túlzottan a gyermekkorú nyelvtanulót. Erre különösen azért van szükség, mert a gyermekek anyanyelvi tudatossága, anyanyelvük formai rendszerének ismerete sok esetben nem teljes; kicsi gyermekeknél hiányozhatnak is azok a fogalmak, melyekkel a felnőtt korú nyelvtanuló az idegen nyelv formakincsét rendszerezheti. A korábban a szókincs tanítására javasolt párbeszéd (Mit csinálsz? — Olvasok.) jól körülhatárolható nyelvi formát tartalmaz (a válaszban9: E/1. személyű ragozott igealakot. Ehhez hasonló, tudatosan megválasztott, előkészített dialógusokkal be tudunk mutatni többféle nyelvtani formát, melyeket azonnal a funkciójukkal együtt ismertethetünk meg, ami a száraz, drillezett nyelvtantanulás helyett a nyelv formai odalát is érdekessé, érthetővé, funkcionálissá teszi. Ez a módszer alkalmas a különböző igealakok bemutatása mellett a névszói deklináció eseteinek bemutatására is, mégpedig olyan módon, hogy az természetessé válik: kérdésekre adott válaszként. A 4. táblázat néhány példát tartalmaz a nyelvtani elemek dialógus alapú bemutatására. Alapdialógus további javasolt elemek —Mit csinálsz? tanulok, tévézek, írok, táncolok, játszom —Olvasok. Es te? —Rajzolok. —Hová mész? a cukrászdába, a boltba, a belvárosba, a parkba —A játszótérre. moziba, bábszínházba —De jó neked! úszni, vásárolni, fürödni, biciklizni « 88 «