OCR Output

DUPCSIK CSABA: A MAGYAR SZOCIOLÓGIAI GONDOLKODÁS TÖRTÉNETE 1990-1G

Paradox helyzet: mind , hívei", mind , kritikusai" a reflektált elvekkel, a tudato¬
sított, új helyzethez igazítva folyamatosan változtatott szabályokkal, tervek
alapján felépített új intézményekkel jellemzik a modern világot, és ennek pont
az ellentétével a , tradicionális világot". Az Átány-kutatásban leírt , tradicionális
világ" azonban inkább a modern tradicionalizmus terméke. (Tradicionalizmus
alatt, a legegyszerűbben megfogalmazva, azt értem, amikor az egyének a tradi¬
cionális állapotot magasra értékelő általánosításokat, ideálokat, értékeket, nor¬
mákat használnak társadalmi világuk felépítésekor, függetlenül attól, hogy vilá¬
guk mennyire őriz valóban, ,objektíve" tradicionális értékeket). Átány , tradicionális
világa" nem , megfagyott hordóként" (c 5.3.2) maradt meg a 20. század közepé¬
ig, hanem (az 1945 előtt tulajdonképpen elég sikeresen modernizálódó) átányi
gazdák „jegszobra”, azaz reflektált, tudatos konstrukciója?" volt.
Okvetlenül hangsúlyozni kell azonban, hogy
s a parasztgazdák meglévő elemekből dolgoztak, legalább 1-3 nemzedékre
visszanyúló?" , alapanyagból," konstrukciójuk tehát nem teljesen ,csinäl¬
many”;
s ez pedig a velük a konstrukcióban együttműködő néprajzkutatókat is segí¬
tette, hogy professzionális munkát végezzenek.
s Morális szempontból pedig lényeges, hogy egy elnyomó anti-tradicionalista
hatalommal szegezték szembe ezt a konstrukciót.

Az árnyékát is szeretném elkerülni annak, hogy , csalással" vádolnám a két ki¬
váló néprajzkutatót — egy társadalomtudományos alapművet alkottak meg. Csak
éppen ennek értelmezésekor éppúgy figyelembe kell venni a tágabb és szűkebb
társadalmi kontextust, mint a Horthy-korszak népi szociográfiái esetében.

6.4.3 A ,,tradicionalista fordulat” a magyar szociológiában

Ismét egy jelentős mű, amellyel méltatlanul röviden és egyoldalúan fogok fog¬
lalkozni: Losonczi Ágnes Az életmód az időben, a tárgyakban és az értékekben
(1977) című könyvéről van szó.

394 A változást sejtették az átányi parasztemberek is. Ahogy egyre jobban kétségessé vált a saját
életformájuk, úgy nőtt mintegy távlatuk, melyből rátekintettek s még meg tudtak fogalmazni,
ki tudtak mondani olyan elveket, összefüggéseket, melyek korábban föltehetően kimondatlanul
maradtak volna." (Fél-Hofer 1997/1972:17)

Ez ugyanis már , bőven elég" ahhoz, hogy az emberek őszintén ,tradicionálisnak" higgyenek
valamit. A 21. század elején volt olyan diákom, aki a vérszerinti szülőkből és gyerekükből álló
családot azonosította a , tradicionális családdal."

39:

a

* 382 "